JAARSTUKKEN 2019
portal

Paragrafen

Bedrijfsvoering

Ontwikkelingen afdeling Financiën en Control

In 2019 bevond de afdeling Financiën & Control zich in een transformatieproces. Daarbij zijn met name de volgende ontwikkelingen opgepakt:

  • Werken aan de kwaliteit en bruikbaarheid van de financiële gegevens (data) als hulpmiddel om trends en ontwikkelingen tijdig in beeld te krijgen. Hierbij wordt steeds meer gebruik gemaakt van software/tools voor Business Intelligence. In 2020 zal hierin verder worden geïnvesteerd in gebruik en scholing.
  • Verantwoordelijkheden en de sturing op mensen, inhoud en processen is verhelderd. Daarbij wordt aangesloten bij de inhoudelijke programma's en projecten waaraan de gemeente Arnhem werkt. Dit zal verder resulteren in een visiedocument voor de afdeling Financiën en Control in 2020.
  • Er is gewerkt aan meer samenwerking met de overige bedrijfsvoeringsafdelingen en De Connectie.

Rechtmatigheid

Voor 2019 geldt dat de accountant controleert op rechtmatigheid en vaststelt dat er geen materiële onrechtmatigheden hebben plaats gevonden. Vanaf boekjaar 2021 verandert deze systematiek en dient het college naar verwachting een rechtmatigheidsverklaring af te geven.
Wij volgen nauw de ontwikkelingen hieromtrent en waar nodig treffen wij voorbereidingen om een dergelijke verklaring ook gegrond af te kunnen geven.

Financial audits

In het kader van de interne beheersing en ter voorbereiding op het 'In Control Statement' heeft de gemeente financial audits uitgevoerd op de processen met een verhoogd risicoprofiel op basis van aard en/of omvang. De financial audits worden in het kader van de jaarrekening intern voorbereid en gebruikt door de accountant.  

Frauderisicoanalyse

In 2018 zijn de frauderisico's geïnventariseerd en een rapportage hierover is 2019 aan de accountant aangeboden. De risico's zijn ingeschat op basis van verwachte kans en impact en zijn dit jaar weer geactualiseerd. Hieraan zijn beheersmaatregelen gekoppeld.

Auditing en risicomanagement

In 2019 heeft de afdeling Financiën en Control de processen op het gebied van risicobeheersing, risicomanagement en interne controles ondersteund. In 2019 is gewerkt aan het geven van trainingen en actualisatie van het gemeentelijke risicoprofiel, een nieuwe systematiek voor de risico's van het grondbedrijf, het geven van risicosessies en risicoanalyse en evaluaties.
Een nieuwe beleidsnota Risicomanagement en weerstandsvermogen kon in 2019 niet worden afgerond. Wel is over dit onderwerp gesproken in (thema)bijeenkomsten met de auditcommissie en het college van B&W.

Deze pagina is gebouwd op 04/24/2020 13:42:59 met de export van 04/24/2020 11:40:46