JAARSTUKKEN 2019
portal

Paragrafen

Bedrijfsvoering

Organisatieontwikkeling

Net als in voorgaande jaren is in 2019 geïnvesteerd om binnen clusters en afdelingen verbeteringen door te voeren. Binnen het cluster Werk & Inkomen is een omvangrijk ontwikkeltraject opgestart dat ook heeft geleid tot een reorganisatie. De besluitvorming is afgerond en de uitvoering wordt voorbereid. Naar verwachting wordt dit traject in 2020 afgerond. In 2020 zal ook de beleidscapaciteit van de afdeling Strategie, Beleid & Regie voor de uitvoering van de programma's tegen het licht worden gehouden. Daarnaast zijn ontwikkeltrajecten binnen de afdelingen Personeel & Organisatie en Financiën & Control (zie ook onderdeel auditing en risicomanagement in deze paragraaf) gestart.
Een ander omvangrijk dossier waarmee aan de slag is gegaan is de invoering van de Omgevingswet. Meerdere onderdelen binnen de organisatie zijn hierbij betrokken.

Jongereninstroom en vitaliteit

Sinds 2017 worden meer jonge collega's aangenomen op vacatures. In zowel  2018 als 2019 zijn ongeveer 25 nieuwe collega's aangenomen jonger dan 35 jaar. Daarnaast zijn ook nog 17 trainees ingestroomd, waarvan tien zijn gestart bij het cluster Werk & Inkomen.
Verder is in 2019 besloten om met ingang van 1 januari 2020 voor de duur van twee jaar een pilot 'Vitaliteitsregeling'  te starten, waardoor iedereen van 62 jaar en ouder 20% minder kan werken, met behoud van pensioenopbouw en tegen inlevering van 10% salaris. Het idee is dat deze groep collega's vitaler kan doorwerken en ruimte kan maken voor jonge instroom.

Diversiteit en Inclusie

De aanpak van diversiteit en inclusie is voortgezet, onder anderen door gesprekken met managementteams,  activiteiten tijdens de Diversiteitsdag, een portretreeks van diverse collega's en een Meet & Greet met Arnhem Divers & Jong. Tijdens deze Meet & Greet-bijeenkomst maakten managers kennis met ongeveer 100 jongeren van diverse afkomst. Er werden netwerkgesprekken gevoerd waarbij de gemeente zich als interessante werkgever voor deze jongeren profileerde. Er zijn tientallen vervolggesprekken gevoerd en een aantal mensen heeft gesolliciteerd op een functie, traineeship of een werkervaringsplaats.
Het aantal sollicitanten met een migratieachtergrond is ook toegenomen. In verband met de privacywet zijn hier geen harde cijfers van te geven. Een globale telling wijst uit dat ongeveer 20% van de nieuwe medewerkers, aangenomen na 1 juli 2019, een niet-westerse migratieachtergrond heeft. Uit een schattende telling bij de huidige collega's blijkt dat het aandeel medewerkers met een niet-westerse migratieachtergrond schommelt rond 7%.

Wet banenafspraak

Bij uitvoering van de Wet Banenafspraak voldoen wij aan de wettelijke normen. Als gevolg van het oplopende quotum realiseert de gemeente uiterlijk in 2024 nog 2,5 extra plaatsen.
Breed binnen de organisatie is gesproken over het creëren van kansen voor de doelgroep. Dit heeft geleid tot het vast in dienstnemen van een kandidaat uit het project Werken zonder te beperken en het creëren van enkele werkervaringsplaatsen. De ambitie is om op 1 januari 2024 tien medewerkers met een vast contract in dienst te hebben, op dit moment zijn dat er vijf.

Ziekteverzuim

Op verzuim(preventie) moet altijd worden ingezet, zowel vanuit zorgoogpunt (goed werkgeverschap) als vanuit kostenoogpunt (verzuimkosten). Het kortdurende en/of frequente verzuim is goed onder controle, vooral het langdurig verzuim blijft een bron van zorg. Daarom is in 2019 de aandacht voor, de sturing op en de monitoring van dit langdurig verzuim aangescherpt. Dit zal in 2020 verder worden voortgezet. Tevens wordt in 2020 extra aandacht geschonken aan verzuimpreventie, zodat nieuwe instroom in (langdurig) verzuim zoveel mogelijk wordt beperkt.

Kerngegevens personeel

In onderstaand overzicht is de ontwikkeling van het aantal fte's bestuurlijk en ambtelijk opgenomen.

Totaal aantal FTE Arnhem

Realisatie

Realisatie

Begroting

Realisatie

Bezetting

Bezetting

Formatie

Bezetting

2017

2018

2019

2019

Bestuur

Aantal FTE Raad

39

41

39

42

Aantal FTE College B&W

7

7

7

7

Personeel

Aantal FTE ambtelijke organisatie formatie

1.055

914

929

908

Totaal personeel gemeente Arnhem

1.055

914

929

908

Uit onderstaande tabel blijkt dat het resultaat op de totale personele lasten en baten op -€ 1,2 miljoen uitkomt. In dit resultaat zijn betrokken de afwijkingen op de loonsom, de inhuur, de kosten voor voormalige medewerkers rekening houdend met reeds gevormde voorzieningen, de emolumenten en de opbrengsten voor personeel. De opbrengsten uit personeel worden gerealiseerd vanuit externe partijen.

Realisatie

Begroting

Realisatie

Afwijking

2018

2019

2019

Bedragen x € 1.000

Aantal FTE ambtelijke organisatie

908

929

908

21

Personeelslasten ambtelijke organisatie

71.517

72.794

70.545

2.250

af: corr loonsom (inhuur uit vacatureruimte + decl. vac.ruimte)

0

-3.431

5

-3.436

Stelposten

0

828

828

Overige emolumenten

954

1.461

1.538

-77

af: opbrengsten personeel

-3.506

-785

-2.512

1.727

Voormalig personeel

1.035

467

1.421

-954

0

Inhuur: dekking uit vacatureruimte

2.339

3.022

2.906

116

Inhuur: dekking uit overige personele budgetten

8.049

8.387

11.397

-3.010

Dekking uit reserves en voorzieningen

-1.122

406

-953

1.359

Dekking uit andere budgetten dan personeel

Saldo personeelsbudget

80.388

83.149

84.345

-1.196

Begroting

Begroting

Begroting

Begroting

Begroting

2019

2020

2021

2022

2023

Aantal FTE ambtelijke organisatie MJPB 2019-2022

922

909

907

907

907

Bij: trainees uit jongerenbudget

1,45

0,00

0,00

0,00

0,00

Bij: formatie Arnhem, niet naar De Connectie

1,00

1,00

1,00

1,00

1,00

Bij: tijdelijke formatie kredietadviseur

2,00

1,33

0,00

0,00

0,00

Bij: juridisch adviseur ivm interne doorbelasting planschade en actualisatie inkomsten DVO De Connectie, MGR en Sociale Wijkteams

1,06

1,06

1,06

1,06

1,06

Bij: de verlenging overeenkomst m.b.t. regio-archeologie 2017-2019 met een jaar

0,00

0,85

0,00

0,00

0,00

Bij: extra formatie uit budget EMIA gasloze wijken

0,57

1,69

1,69

1,69

1,69

Bij: ontwikkelmanager

1,00

1,00

1,00

1,00

1,00

Bij: tijdelijk omzetten stelpost in formatie, ter financiering trainees

1,05

1,26

0,23

0,00

0,00

Bij: Diversen

2,71

3,07

-0,62

-1,29

-1,29

Af: formatiereductie ivm terugloop projecten

-2,72

-2,72

-2,72

-2,72

-2,72

Af: oplossen stelposten Bedrijfsvoering en herijking

-1,17

-4,20

-6,14

-6,70

-6,60

Aantal FTE ambtelijke organisatie jaarrekening 2019

929

914

902

901

901

Vanaf 2019 is een lichte daling op de formatie zichtbaar.

Inhuur externen

2016

2017

2018

2019

Bedragen x € 1.000

Begroot

*

10.146

9.033

11.409

Realisatie

17.128

14.887

10.388

14.303

* de inhuur wordt pas vanaf 2017 begroot

De totale inhuur over 2019 komt op ruim € 14,3 miljoen. De redenen om over te gaan op inhuur zijn voornamelijk:

  • de wens tot het werken met een flexibele schil (bijvoorbeeld in de openbare ruimte en bij burgerzaken);
  • projecten in de stad, waarvoor het specialisme niet in huis is (bijvoorbeeld binnen gebiedsrealisatie);
  • vervanging vanwege ziekte en verloop.
Deze pagina is gebouwd op 04/24/2020 13:42:59 met de export van 04/24/2020 11:40:46