JAARSTUKKEN 2019
portal

Paragrafen

Bedrijfsvoering

Informatievoorziening

Na de grote storing aan het begin van het jaar is er samen met ICT gewerkt aan het op orde brengen van de informatievoorziening. De samenwerking met ICT De Connectie is verder vormgegeven, processen zijn uitgewerkt en geïmplementeerd. Er zijn grote technische investeringen gedaan waardoor de issues die er waren op het gebied van continuïteit en informatieveiligheid zijn opgelost.

Daarnaast is er een nieuw financieel systeem geïmplementeerd. Deze is per 1 januari 2020 in gebruik genomen.

Innoveren met informatie

In samenwerking met het sociaal domein zijn stappen gezet op het gebied van informatiegestuurd werken: de zorgmonitor is gerealiseerd. Hiermee is een basis gelegd voor de hele gemeente als het gaat om informatiegestuurd werken waarbij kwaliteitsverbetering en meer doelmatigheid het streven is.
Binnen het project Het Nieuwe Werken zijn meer mensen mobiel gaan werken. Er is verder gewerkt aan de nodige voorbereiding voor een bredere uitrol van dit nieuwe werkconcept.

Privacy, informatieveiligheid & auditing

In 2019 zijn IT-audits uitgevoerd met name gericht op de betrouwbaarheid, integriteit en beschikbaarheid van IT-processen en IT-producten. Daarbij wordt met name gekeken naar de algemene IT-beheersingsmaatregelen. Een belangrijke IT-audit die vanaf 2017 wordt uitgevoerd, is de ENSIA-audit (Eenduidige Normatiek Single Information Audit). Deze audit heeft tot doel het verantwoordingsproces over informatieveiligheid bij gemeenten verder te professionaliseren door het toezicht te bundelen. In 2019 is het normenkader van de ENSIA-audit gewijzigd van BIG (Baseline Informatiebeveiliging Gemeente) naar de, door de overheid opgelegde en verplichte, BIO (Basis Informatiebeveiliging Overheid). In 2019 is een 0-meting uitgevoerd op de processen van de gemeente Arnhem welke als basis dient voor het inrichten van een nieuw Informatie en Veiligheid Management Systeem. Met de campagne 'Safe & Sound' is verder gewerkt aan het privacy en informatieveiligheidsbewustzijn bij medewerkers.

Archief

Samen met De Connectie is gewerkt aan het voor het publiek toegankelijk maken van onze archieven; hierdoor zijn een aantal van onze archieven nu openbaar geworden. Ook lopen we onze achterstand in het vernietigen van onze analoge archieven in. In 2020 werken we de rest van de achterstand weg. We hebben een onderzoek laten uitvoeren naar het archiefbeheer in de interne organisatie en bij onze verbonden partijen. De oplevering hiervan volgt dit jaar en zal de basis vormen voor een meerjarenprogramma om het archiefbeheer structureel te verbeteren. Dit zal onder andere bestaan uit de implementatie van een kwaliteitssysteem en de ontwikkeling van medewerkers die uitvoering geven aan het archiefbeheer.

Deze pagina is gebouwd op 04/24/2020 13:42:59 met de export van 04/24/2020 11:40:46