Weerstandsvermogen
Het weerstandsvermogen is de verhouding (ratio) tussen de beschikbare weerstandscapaciteit en de benodigde weerstandscapaciteit. Het weerstandsvermogen wordt uitgedrukt in een weerstandsfactor waarbij een bandbreedte wordt gehanteerd tussen de 1 en 1,4. De factor wordt berekend door de beschikbare weerstandscapaciteit te delen door de gewenste weerstandscapaciteit bij een zekerheidspercentage van 90%.
Dit beeld is bij het jaarverslag 2019 als volgt:
Benodigd versus beschikbare weerstandscapaciteit | JV 2019 |
---|---|
90% | |
Bedragen x € 1.000 | |
Benodigde weerstandscapaciteit | 37.686 |
Beschikbare weerstandscapaciteit | 44.223 |
Benodigd versus beschikbare weerstandscapaciteit | 6.537 |
Verschil (> factor 1,4) | -8.537 |
Weerstandsfactor | 1,2 |
De weerstandsfactor bevindt zich daarmee binnen de bandbreedte van 1,0 – 1,4. Dat betekent dat de financiële positie van de gemeente op dit punt voldoende is en hoger uitvalt dan de 1,0 die bij de begroting na begrotingswijzigingen was verwacht. Bij een daling van de beschikbare weerstandscapaciteit of stijging van de benodigde weerstandscapaciteit zou naar de toekomst toe de algemene reserve moeten worden aangevuld.
De toelichting op de verschillende elementen die de weerstandsfactor bepalen volgt onderstaand.
Risicoprofiel
De benodigde weerstandscapaciteit is bepaald door de omvang en impact van de risico's te bepalen.
Het gemeentelijk risicoprofiel is voor dit Jaarverslag 2019 en tegelijkertijd voor de Perspectiefnota 2021-2024 geïnventariseerd. Bij de perspectiefnota wordt op grond van dit risicoprofiel/benodigde weerstandscapaciteit de meerjarige weerstandsfactor berekend.
Het risicoprofiel bij de vorige inventarisatie bij de MJPB 2020-2023 omvatte 97 risico's en is nu bij dit Jaarverslag gestegen tot 98 risico's. Het risicoprofiel in het jaarverslag 2018 omvatte ter vergelijking 84 risico's. Er zijn 20 nieuwe risico's, 19 risico's zijn vervallen en 24 risico's zijn gewijzigd ten opzichte van de MJPB. Er zijn 71 financiële risico's die in aanmerking komen voor het reserveren van weerstandsvermogen. 22 risico's hebben een risicoscore van 15 of hoger en/of een invloedpercentage van minimaal 2%.
Belangrijk aandachtspunt bij het risicoprofiel is dat dit zo goed mogelijk per risico wordt ingeschat. Vervolgens wordt door middel van statistische berekeningen nagegaan welke mogelijke financiële gevolgen het risicoprofiel voor onze gemeente in totaliteit kan hebben. Dit blijft een belangrijk hulpmiddel, maar dergelijke berekeningen hebben ook beperkingen, het is geen exacte wetenschap zo is in het verleden gebleken.
Bij het kwantificeren van de gemeentebrede risico's is hierbij de volgende klasse-indeling gebruikt:
Vervolgens zijn ook de beheersmaatregelen bij de risico's geactualiseerd en is het financieel effect van de beheersmaatregelen meegenomen in de netto kwantificering van de risico's.
Ook bij het kwantificeren van de project specifieke risico’s is gebruik gemaakt van soortgelijke statistische berekeningen.
Een belangrijke kanttekening bij de risico’s die nu geïnventariseerd zijn, is dat de inschatting van de risico’s niet plaatsvindt in een statische, als het ware bevroren situatie. De actualiteit leidt weer tot nieuwe- en of gewijzigde risico’s. Om die reden wordt de vinger steeds aan de pols gehouden en wordt de raad zowel bij de MJPB als bij het Jaarverslag geïnformeerd over de ontwikkelingen in het gemeentelijk risicoprofiel.
Een belangrijke kanttekening door de recente ontwikkelingen rondom de coronacrisis is dat het risicoprofiel is opgesteld voor deze crisis uitbrak. Deze gebeurtenissen hebben naar alle waarschijnlijkheid ook gevolgen voor het gemeentelijk risicoprofiel. In de komende maanden zal dan ook worden nagegaan of en bij welke risico’s een andere risico inschatting gemaakt zal moeten worden. In de aanloop naar de MJPB 2021–2024 zal dit zichtbaar worden gemaakt. De mogelijke financiële gevolgen van deze ontwikkelingen zullen zonder twijfel doorwerken in de gemeentelijke uitgaven en inkomsten over 2020. Enkele risico’s, zoals opgenomen in het risicoprofiel, zullen zich naar verwachting hebben voorgedaan onder andere extra kosten crisisbeheersing, IT-kosten en kosten Buig.
Op dit moment is onzeker in welke mate het Rijk ook maatregelen zal treffen om de gemeenten in financiële zin te ondersteunen bij het opvangen van de gevolgen van de crisis.
In het risicoprofiel zijn 27 risico's zonder geldgevolg (risicoscore 0) opgenomen. Bij deze risico's, trends en ontwikkelingen is nog niet duidelijk of en in welke mate ze zich zouden kunnen voordoen, of bij deze risico's is de netto risicoscore na beheersmaatregel 0.
In onderstaande risicokaart zijn de risico's weergegeven. Hoe donkerder blauw de kleur, hoe hoger de prioriteit voor de aanpak van het risico.
Er wordt een onderverdeling gemaakt naar programma's en risicocategorie:
- externe risico's
- risico's fysieke pijler
- risico's pijler economie en werk
- overige gemeentelijke risico's
- risico's grondbedrijf
- risico's sociale pijler
Toelichting belangrijkste risico's:
Hieronder worden de belangrijkste 15 risico's met de hoogste invloedpercentages gepresenteerd en toegelicht. Het invloedpercentage van deze 15 risico's samen bedraagt rond de 65% van het totale risicoprofiel. Het invloedpercentage is een indicatie van de invloed van de risico's van hoog naar laag.
Risicogebeurtenis | Kans | Geld | Geld (Max) | Risico score | Invloed (%) | Gewijzigd t.o.v. MJPB 2020-2023 |
---|---|---|---|---|---|---|
Externe risico's | ||||||
Herijking gemeentefonds | ||||||
Met ingang van 2022 wordt de herijking van het gemeentefonds geeffectueerd. Er worden aparte onderzoeken uitgevoerd op drie onderdelen. De klassieke taken, het sociaal domein en beschermd wonen. De verschillende onderdelen zullen verschillende herverdeeleffecten kennen, maar omdat alle gemeentefondsmiddelen vrij besteedbaar zijn, is met name het totaaleffect van belang. | ||||||
1 | 5 | € 10.000.000 | 5 | 2,8% | Gewijzigd (-) | |
Risico's fysieke pijler | ||||||
Planschade plan van aanpak woningsplitsing en verkamering | ||||||
Het college heeft een voorbereidingsbesluit genomen voor het Spijkerkwartier. | ||||||
3 | 5 | € 2.700.000 | 15 | 3,7% | Nieuw | |
Stadstheater/Lauwersgracht alliantie | ||||||
Mogelijk extra kosten onderhoud om de Schouwburg langer in de lucht te houden zolang nog niet is gebouwd. en/of eventuele financiële gevolgen in exploitatie indien voorstellingen door slechte staat van onderhoud gebouw geannuleerd moeten worden. | ||||||
4 | 4 | € 1.000.000 | 16 | 1,9% | Gewijzigd (+) | |
Risico's pijler economie en werk | ||||||
Participatiebudget - Beschut werk | ||||||
In de afgelopen jaren heeft het Rijk de gemeenten verplicht om een faciliteit beschut werk aan te bieden. Arnhem voert deze wet uit, echter er is voor gekozen om hier niet actief op in te zetten (we hebben een alternatief: activerend werk). Het risico is dat Arnhem meer toekenningen beschut werk ontvangt en/of dat de keuze wordt gemaakt om actief in te zetten op beschut werk. Hiervoor is momenteel geen ruimte binnen het participatiebudget. Volledig meebewegen met de theoretische taakstelling van het Rijk betekent: | ||||||
4 | 5 | € 3.230.000 | 20 | 6,2% | Gewijzigd (+) | |
Scalabor Afwaarderingsrisico | ||||||
Het risico bestaat dat de gemeente de deelneming Scalabor als gevolg van een toekomstig negatief resultaat zal moeten afwaarderen. Mogelijke oorzaken: | ||||||
3 | 5 | € 3.500.000 | 15 | 4,8% | Ongewijzigd | |
BUIG: Ontwikkeling uitkeringslasten | ||||||
Arnhem heeft zich tot doel gesteld: het volgen van de landelijke trend op uitkeringslasten en daarboven op het realiseren van een uitstroom van 500 bijstandsgerechtigden. De ambitie is ambitieus. Door passend beleid te maken op deze doelgroep, heeft Arnhem invloed op de ontwikkeling van de uitkeringslasten. In de prognose van de uitkeringslasten in het jaar 2023 wordt rekening gehouden met een maximaal tekort van 6%. Over de afgelopen jaren heeft Arnhem de landelijke lijn wat betreft bijstandsontwikkeling niet weten te halen. Risico: Beleid heeft onvoldoende effect op de doelgroep waardoor de uitkeringslasten van Arnhem achter blijven ten opzichte van de landelijke trend en de ambitie om een extra uitstroom van 500 bijstandsgerechtigden te realiseren. Het maximale risico dat Arnhem op BUIG loopt is, middels de vangnetregeling, gemaximaliseerd tot 10% van het BUIG budget. In de begroting wordt al rekening gehouden met een deel van dit maximale risico. Het verchil tussen het in de begroting opgenomen tekort en het maximale eigen risico bedraagt op basis van het voorlopig budget 2020 circa € 2,3 mln. | ||||||
4 | 5 | € 2.300.000 | 20 | 4,4% | Ongewijzigd | |
Overige gemeentelijke risico's | ||||||
Bedrijfsvoering | ||||||
Voor het opvangen van resultaten in de Bedrijfsvoering is de BR Bedrijfsvoering ingericht. Met deze BR moeten resultaten op De Connectie, frictiekosten als gevolg van afbouw formatie overheadafdelingen en andere incidentele afwijkingen op personeel worden opgevangen. Het risico bestaat dat de BR op termijn niet voldoende is c.q. wordt gevoed vanuit te verwachten voordelen van De Connectie. | ||||||
3 | 5 | € 5.000.000 | 15 | 10,4% | Ongewijzigd | |
De Connectie | ||||||
De begroting van de BVO De Connectie kent een aantal onzekerheden dat een risico vormt: | ||||||
4 | 5 | € 2.500.000 | 20 | 5,8% | Ongewijzigd | |
Overhead-dekking | ||||||
Minder overhead-dekking als gevolg van marktconforme tarieven voor verzelfstandigde onderdelen en derden. | ||||||
5 | 5 | € 1.100.000 | 25 | 3,5% | Gewijzigd (+) | |
VGGM | ||||||
De begroting van VGGM 2021 kent een aantal onzekerheden, voor crisisbeheersing en brandweer gaat het onder meer om: | ||||||
4 | 5 | € 1.050.000 | 20 | 2,0% | Nieuw | |
Risico's grondexploitatie | ||||||
Grondexploitatie | ||||||
Totaal benodigde weerstandscapaciteit grondexploitatie: | ||||||
Conjuncturele (marktrisico) en projectspecifieke risico's grondexploitatie | € 9.810.000 | |||||
Strategisch bezit (mva) | € 1.480.000 | |||||
Anterieure overeenkomsten | € 130.000 | |||||
Totaal | € 11.420.000 | Gewijzigd (+) | ||||
Risico's sociale pijler | ||||||
Sociaal domein - Maatregelen | ||||||
Er zijn maatregelen vastgesteld om de oplopende zorgkosten te beperken en waar mogelijk terug te dringen. Deze maatregelen gaan als vanzelfsprekend gepaard met een bepaalde mate van onzekerheid. Daarbij is de implementatiedatum vertraagd van 1 januari naar 1 februari, dit heeft effect op de realisatie van de taakstelling. | ||||||
3 | 5 | € 4.900.000 | 15 | 6,8% | Gewijzigd (+) | |
Opbrengst Taskforce jeugd | ||||||
Ondanks de maatregelen die in 2018 genomen zijn, stijgen de kosten van de jeugdzorg meer dan we hadden voorzien. Om deze reden is een taskforce opgericht die de opdracht heeft om aanvullende maatregelen te formuleren ter hoogte van 5 miljoen. Er is echter een risico dat dit bedrag niet wordt gehaald. Dit komt doordat er bestuurlijk nog geen besluitvorming is over de maatregelen en de maatregelen nog niet volledig zijn uitgewerkt, o.a. wat betreft financiële effecten. Daarnaast weten we niet of de effecten van de maatregelen worden gerealiseerd. | ||||||
3 | 5 | € 4.000.000 | 15 | 5,5% | Nieuw | |
Volumegroei WMO 2020 | ||||||
Alhoewel we beter in staat zijn de volume ontwikkeling te monitoren en te prognosticeren, gaan prognoses altijd gepaard met een bepaalde onzekerheid. Derhalve is in de begroting is een deel van de volumestijging zorg gecompenseerd, deels is dit gelet op de onzekerheid als risico verdisconteerd in het weerstandsvermogen. | ||||||
5 | 4 | € 1.000.000 | 20 | 3,3% | Gewijzigd (-) | |
Woonplaatsbeginsel in de Jeugdwet | ||||||
Het Rijk bereidt een aanpassing van het huidige woonplaatsbeginsel in de Jeugdwet voor per 1 januari 2021. Het woonplaatsbeginsel bepaalt welke gemeente inhoudelijk en financieel verantwoordelijk is voor de jeugdzorg van een jeugdige. Uitgangspunt in de nieuwe definitie van het woonplaatsbeginsel wordt de gemeente waar de jeugdige zijn woonadres heeft volgens de Basisregistratie Personen (de BRP). Dit vervangt het huidige woonplaatsbeginsel, waarbij verblijfsregistratie van het (ouderlijk) gezag incl. voogdij bepalend is voor de verantwoordelijke gemeente. | ||||||
3 | 5 | € 1.700.000 | 15 | 2,3% | Ongewijzigd | |
Doelgroepenvervoer - volumegroei | ||||||
Er is sprake van een volumegroei binnen het doelgroepenvervoer. Analyses van dit gebruik laten vanaf de start van AVAN over de gehele linie een toename zien. Uit landelijke analyses volgt de verwachting dat deze toename zich vanaf 2020 door blijft zetten. Gelet op de resultaten in 2019 volgt AVAN deze landelijke ontwikkelingen. | ||||||
5 | 4 | € 800.000 | 20 | 2,0% | Nieuw |
Aansluitend op de belangrijkste risico’s zijn de belangrijkste grote mutaties (effect op de benodigde weerstandscapaciteit vanaf € 1 miljoen) in het risicoprofiel als volgt
Vervallen risico's:
- Locatie K7' Arnhem Centraal
Het risico van het ontwikkelen van deze locatie is nu meegenomen bij de inventarisatie van de projectspecifieke risico's bij de grondexploitatie.
- Conflicterende functies Nieuwe Haven
Kosten voor de Nieuwe Haven zijn opgenomen in het beeld voor de perspectiefnota 2021-2024.
Nieuwe risico's:
- Planschade plan van aanpak woningsplitsing en verkamering
- Opbrengst Taskforce jeugd
Gewijzigde risico's(-):
- Herijking gemeentefonds
Het risico verdeelmodel beschermd wonen is aangepast in herijking gemeentefonds en naar beneden bijgesteld.
- Organisatieontwikkeling W&I
Het risico is naar beneden bijgesteld gezien het aantal herschikkers op basis van het voorlopige plaatsingsplan beperkt blijft.
Gewijzigde risico's(+):
- Participatiebudget - Beschut werk
Kans van het risico is omhoog bijgesteld.
Op de ontwikkelingen die zich in het risicoprofiel van het grondbedrijf hebben voorgedaan wordt in het vervolg van deze paragraaf nog ingegaan.