JAARSTUKKEN 2019
portal

Paragrafen

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Weerstandsvermogen

Het weerstandsvermogen is de verhouding (ratio) tussen de beschikbare weerstandscapaciteit en de benodigde weerstandscapaciteit. Het weerstandsvermogen wordt uitgedrukt in een weerstandsfactor waarbij een bandbreedte wordt gehanteerd tussen de 1 en 1,4. De factor wordt berekend door de beschikbare weerstandscapaciteit te delen door de gewenste weerstandscapaciteit bij een zekerheidspercentage van 90%.
Dit beeld is bij het jaarverslag 2019 als volgt:

Benodigd versus beschikbare weerstandscapaciteit

JV 2019

90%

Bedragen x € 1.000

Benodigde weerstandscapaciteit

37.686

Beschikbare weerstandscapaciteit

44.223

Benodigd versus beschikbare weerstandscapaciteit

6.537

Verschil (> factor 1,4)

-8.537

Weerstandsfactor

1,2

De weerstandsfactor bevindt zich daarmee binnen de bandbreedte van 1,0 – 1,4. Dat betekent dat de financiële positie van de gemeente op dit punt voldoende is en hoger uitvalt dan de 1,0 die bij de begroting na begrotingswijzigingen was verwacht. Bij een daling van de beschikbare weerstandscapaciteit of stijging van de benodigde weerstandscapaciteit zou naar de toekomst toe de algemene reserve moeten worden aangevuld.

De toelichting op de verschillende elementen die de weerstandsfactor bepalen volgt onderstaand.

Risicoprofiel

De benodigde weerstandscapaciteit is bepaald door de omvang en impact van de risico's te bepalen.
Het gemeentelijk risicoprofiel is voor dit Jaarverslag 2019 en tegelijkertijd voor de Perspectiefnota 2021-2024 geïnventariseerd. Bij de perspectiefnota wordt op grond van dit risicoprofiel/benodigde weerstandscapaciteit de meerjarige weerstandsfactor berekend.
Het risicoprofiel bij de vorige inventarisatie bij de MJPB 2020-2023 omvatte 97 risico's en is nu bij dit Jaarverslag gestegen tot 98 risico's. Het risicoprofiel in het jaarverslag 2018 omvatte ter vergelijking 84 risico's. Er zijn 20 nieuwe risico's, 19 risico's zijn vervallen en 24 risico's zijn gewijzigd ten opzichte van de MJPB. Er zijn 71 financiële risico's die in aanmerking komen voor het reserveren van weerstandsvermogen. 22 risico's hebben een risicoscore van 15 of hoger en/of een invloedpercentage van minimaal 2%.

Belangrijk aandachtspunt bij het risicoprofiel is dat dit zo goed mogelijk per risico wordt ingeschat. Vervolgens wordt door middel van statistische berekeningen nagegaan welke mogelijke financiële gevolgen het risicoprofiel voor onze gemeente in totaliteit kan hebben. Dit blijft een belangrijk hulpmiddel, maar dergelijke berekeningen hebben ook beperkingen, het is geen exacte wetenschap zo is in het verleden gebleken.

Bij het kwantificeren van de gemeentebrede risico's is hierbij de volgende klasse-indeling gebruikt:

Vervolgens zijn ook de beheersmaatregelen bij de risico's geactualiseerd en is het financieel effect van de beheersmaatregelen meegenomen in de netto kwantificering van de risico's.
Ook bij het kwantificeren van de project specifieke risico’s is gebruik gemaakt van soortgelijke statistische berekeningen.

Een belangrijke kanttekening bij de risico’s die nu geïnventariseerd zijn, is dat de inschatting van de risico’s niet plaatsvindt in een statische, als het ware bevroren situatie. De actualiteit leidt weer tot nieuwe- en of gewijzigde risico’s. Om die reden wordt de vinger steeds aan de pols gehouden en wordt de raad zowel bij de MJPB als bij het Jaarverslag geïnformeerd over de ontwikkelingen in het gemeentelijk risicoprofiel.
Een belangrijke kanttekening door de recente ontwikkelingen rondom de coronacrisis is dat het risicoprofiel is opgesteld voor deze crisis uitbrak. Deze gebeurtenissen hebben naar alle waarschijnlijkheid ook gevolgen voor het gemeentelijk risicoprofiel. In de komende maanden zal dan ook worden nagegaan of en bij welke risico’s een andere risico inschatting gemaakt zal moeten worden. In de aanloop naar de MJPB 2021–2024 zal dit zichtbaar worden gemaakt. De mogelijke financiële gevolgen van deze ontwikkelingen zullen zonder twijfel doorwerken in de gemeentelijke uitgaven en inkomsten over 2020. Enkele risico’s, zoals opgenomen in het risicoprofiel, zullen zich naar verwachting hebben voorgedaan onder andere extra kosten crisisbeheersing, IT-kosten en kosten Buig.

Op dit moment is onzeker in welke mate het Rijk ook maatregelen zal treffen om de gemeenten in financiële zin te ondersteunen bij het opvangen van de gevolgen van de crisis.

In het risicoprofiel zijn 27 risico's zonder geldgevolg (risicoscore 0) opgenomen. Bij deze risico's, trends en ontwikkelingen is nog niet duidelijk of en in welke mate ze zich zouden kunnen voordoen, of bij deze risico's is de netto risicoscore na beheersmaatregel 0.

In onderstaande risicokaart zijn de risico's weergegeven. Hoe donkerder blauw de kleur, hoe hoger de prioriteit voor de aanpak van het risico.

Er wordt een onderverdeling gemaakt naar programma's en risicocategorie:

  • externe risico's
  • risico's fysieke pijler
  • risico's pijler economie en werk
  • overige gemeentelijke risico's
  • risico's grondbedrijf
  • risico's sociale pijler

Toelichting belangrijkste risico's:

Hieronder worden de belangrijkste 15 risico's met de hoogste invloedpercentages gepresenteerd en toegelicht. Het invloedpercentage van deze 15 risico's samen bedraagt rond de 65% van het totale risicoprofiel. Het invloedpercentage is een indicatie van de invloed van de risico's van hoog naar laag.

Risicogebeurtenis

Kans

Geld

Geld (Max)

Risico score

Invloed (%)

Gewijzigd t.o.v. MJPB 2020-2023

Externe risico's

Herijking gemeentefonds

Met ingang van 2022 wordt de herijking van het gemeentefonds geeffectueerd. Er worden aparte onderzoeken uitgevoerd op drie onderdelen. De klassieke taken, het sociaal domein en beschermd wonen. De verschillende onderdelen zullen verschillende herverdeeleffecten kennen, maar omdat alle gemeentefondsmiddelen vrij besteedbaar zijn, is met name het totaaleffect van belang.
Volgens de laatste inzichten zal uit het onderzoek naar de verdeling van beschermd wonen een negetief herverdeeleffect volgen, maar uit de twee andere onderzoeken gezamenlijk een groter positief herverdeeleffect.
In het weerstandsvermogen houden we rekening met een maximaal herverdeeleffect van ruim 2% á € 10 miljoen. De kans dat dit optreedt, wordt met 10% echter klein geacht.

1

5

€ 10.000.000

5

2,8%

Gewijzigd (-)

Risico's fysieke pijler

Planschade plan van aanpak woningsplitsing en verkamering

Het college heeft een voorbereidingsbesluit genomen voor het Spijkerkwartier.
Het onderhavige voorbereidingsbesluit loopt vooruit op het facetbestemmingsplan.
Dit facetbestemmingsplan zal de in het huidige bestemmingsplan geldende bouw- en gebruiksmogelijkheden van eigenaren beperken. Dit kan na het onherroepelijk worden van het bestemmingsplan leiden tot planschadeclaims van eigenaren en andere rechthebbenden.

3

5

€ 2.700.000

15

3,7%

Nieuw

Stadstheater/Lauwersgracht alliantie

Mogelijk extra kosten onderhoud om de Schouwburg langer in de lucht te houden zolang nog niet is gebouwd. en/of eventuele financiële gevolgen in exploitatie indien voorstellingen door slechte staat van onderhoud gebouw geannuleerd moeten worden.

4

4

€ 1.000.000

16

1,9%

Gewijzigd (+)

Risico's pijler economie en werk

Participatiebudget - Beschut werk

In de afgelopen jaren heeft het Rijk de gemeenten verplicht om een faciliteit beschut werk aan te bieden. Arnhem voert deze wet uit, echter er is voor gekozen om hier niet actief op in te zetten (we hebben een alternatief: activerend werk). Het risico is dat Arnhem meer toekenningen beschut werk ontvangt en/of dat de keuze wordt gemaakt om actief in te zetten op beschut werk. Hiervoor is momenteel geen ruimte binnen het participatiebudget. Volledig meebewegen met de theoretische taakstelling van het Rijk betekent:
2019: € 1,77 miljoen tot € 3,23 miljoen (jaarlijks oplopend naar 15 tot 20 miljoen in 2048)

4

5

€ 3.230.000

20

6,2%

Gewijzigd (+)

Scalabor Afwaarderingsrisico

Het risico bestaat dat de gemeente de deelneming Scalabor als gevolg van een toekomstig negatief resultaat zal moeten afwaarderen. Mogelijke oorzaken:
• onvoldoende verandervermogen binnen het werkbedrijf leidt tot onvoldoende resultaten op het punt van arbeidsontwikkeling, doorstroming naar werk en financiële resultaten;
• onvoldoende benutting SW-werkplekken en onvoldoende rendabel maken van een SW-werkplek;
• onvoldoende inkoop P-wet trajecten (inwoners met een bijstandsuitkering) door gemeenten. Het bedrijfsplan Scalabor biedt arbeidsontwikkeldiensten aan voor inwoners die een beroep doen op ondersteuning vanuit de Participatiewet;
• onvoldoende aanbod van werk, oorzaken: 1. gemeente koopt groen en schoonmaak liever elders in, 2. mogelijke beperkingen in het aanbestedingsrecht;
• overige gemeenten zouden ervoor kunnen kiezen om na 5 jaar geteld vanaf de start in 2018 geen nieuwe DVO af te sluiten met Scalabor. Ook op dit onderdeel zal de gemeente de feitelijke ontwikkelingen volgen.

3

5

€ 3.500.000

15

4,8%

Ongewijzigd

BUIG: Ontwikkeling uitkeringslasten

Arnhem heeft zich tot doel gesteld: het volgen van de landelijke trend op uitkeringslasten en daarboven op het realiseren van een uitstroom van 500 bijstandsgerechtigden. De ambitie is ambitieus. Door passend beleid te maken op deze doelgroep, heeft Arnhem invloed op de ontwikkeling van de uitkeringslasten. In de prognose van de uitkeringslasten in het jaar 2023 wordt rekening gehouden met een maximaal tekort van 6%. Over de afgelopen jaren heeft Arnhem de landelijke lijn wat betreft bijstandsontwikkeling niet weten te halen. Risico: Beleid heeft onvoldoende effect op de doelgroep waardoor de uitkeringslasten van Arnhem achter blijven ten opzichte van de landelijke trend en de ambitie om een extra uitstroom van 500 bijstandsgerechtigden te realiseren. Het maximale risico dat Arnhem op BUIG loopt is, middels de vangnetregeling, gemaximaliseerd tot 10% van het BUIG budget. In de begroting wordt al rekening gehouden met een deel van dit maximale risico. Het verchil tussen het in de begroting opgenomen tekort en het maximale eigen risico bedraagt op basis van het voorlopig budget 2020 circa € 2,3 mln.
Dit risico heeft een directe relatie met risico BUIG Budgetbijstelling door het Rijk (bij budgetbijstellingen muteert ook het maximaal eigen risico op BUIG).

4

5

€ 2.300.000

20

4,4%

Ongewijzigd

Overige gemeentelijke risico's

Bedrijfsvoering

Voor het opvangen van resultaten in de Bedrijfsvoering is de BR Bedrijfsvoering ingericht. Met deze BR moeten resultaten op De Connectie, frictiekosten als gevolg van afbouw formatie overheadafdelingen en andere incidentele afwijkingen op personeel worden opgevangen. Het risico bestaat dat de BR op termijn niet voldoende is c.q. wordt gevoed vanuit te verwachten voordelen van De Connectie.

3

5

€ 5.000.000

15

10,4%

Ongewijzigd

De Connectie

De begroting van de BVO De Connectie kent een aantal onzekerheden dat een risico vormt:
• overige risico's die samenhangen met de Connectie. (maximaal financieel gevolg € 2.300.000,-)
• BTW: Het risico op kostprijsverhogende BTW als gevolg van de verzelfstandiging van De Connectie. (maximaal financieel gevolg €170.000)
• frictie: risico op frictiekosten als gevolg van: boventalligheid; wegvallen dienstverlening aan De Connectie; afbouw formatie door harmonisering. (ongekwantificeerd)
• desintegratie Huisvesting: risico als gevolg van leegstaande panden doordat De Connectie een andere vestigingsplaats kiest. (ongekwantificeerd)
• outputfinanciering: risico dat de invoering van outputfinanciering een hogere bijdrage voor Arnhem tot gevolg heeft. (ongekwantificeerd)

4

5

€ 2.500.000

20

5,8%

Ongewijzigd

Overhead-dekking

Minder overhead-dekking als gevolg van marktconforme tarieven voor verzelfstandigde onderdelen en derden.

5

5

€ 1.100.000

25

3,5%

Gewijzigd (+)

VGGM

De begroting van VGGM 2021 kent een aantal onzekerheden, voor crisisbeheersing en brandweer gaat het onder meer om:
• Project repressieve beroepsorganisatie Arnhem en Ede-Centrum
Om de kwaliteit van de brandweerzorg volgens het dekkingsplan te garanderen is een belangrijk aandachtspunt het continueren van de paraatheid voor de uitrukpost Ede-Centrum. Om deze paraatheid te continueren wordt geadviseerd om op korte termijn over te gaan tot een 24 uurs bezetting. Besluitvorming om te komen tot een 24 uurs bezetting is nog niet genomen. Mogelijke zijn er financiële consequenties voor de gemeente Arnhem (financieel maximum gevolg € 450.000).
• Paraatheid brandweer in relatie tot beschikbaarheid vrijwilligers
De paraatheid van de brandweer staat onder druk als gevolg van afnemende beschikbaarheid vrijwilligers en gevolgen invoering WNRA. Mogelijke zijn er financiële consequenties (financieel maximum gevolg € 600.000).

4

5

€ 1.050.000

20

2,0%

Nieuw

Risico's grondexploitatie

Grondexploitatie

Totaal benodigde weerstandscapaciteit grondexploitatie:

Conjuncturele (marktrisico) en projectspecifieke risico's grondexploitatie

€ 9.810.000

Strategisch bezit (mva)

€ 1.480.000

Anterieure overeenkomsten

€ 130.000

Totaal

€ 11.420.000

Gewijzigd (+)

Risico's sociale pijler

Sociaal domein - Maatregelen

Er zijn maatregelen vastgesteld om de oplopende zorgkosten te beperken en waar mogelijk terug te dringen. Deze maatregelen gaan als vanzelfsprekend gepaard met een bepaalde mate van onzekerheid. Daarbij is de implementatiedatum vertraagd van 1 januari naar 1 februari, dit heeft effect op de realisatie van de taakstelling.

3

5

€ 4.900.000

15

6,8%

Gewijzigd (+)

Opbrengst Taskforce jeugd

Ondanks de maatregelen die in 2018 genomen zijn, stijgen de kosten van de jeugdzorg meer dan we hadden voorzien. Om deze reden is een taskforce opgericht die de opdracht heeft om aanvullende maatregelen te formuleren ter hoogte van 5 miljoen. Er is echter een risico dat dit bedrag niet wordt gehaald. Dit komt doordat er bestuurlijk nog geen besluitvorming is over de maatregelen en de maatregelen nog niet volledig zijn uitgewerkt, o.a. wat betreft financiële effecten. Daarnaast weten we niet of de effecten van de maatregelen worden gerealiseerd.

3

5

€ 4.000.000

15

5,5%

Nieuw

Volumegroei WMO 2020

Alhoewel we beter in staat zijn de volume ontwikkeling te monitoren en te prognosticeren, gaan prognoses altijd gepaard met een bepaalde onzekerheid. Derhalve is in de begroting is een deel van de volumestijging zorg gecompenseerd, deels is dit gelet op de onzekerheid als risico verdisconteerd in het weerstandsvermogen.

5

4

€ 1.000.000

20

3,3%

Gewijzigd (-)

Woonplaatsbeginsel in de Jeugdwet

Het Rijk bereidt een aanpassing van het huidige woonplaatsbeginsel in de Jeugdwet voor per 1 januari 2021. Het woonplaatsbeginsel bepaalt welke gemeente inhoudelijk en financieel verantwoordelijk is voor de jeugdzorg van een jeugdige. Uitgangspunt in de nieuwe definitie van het woonplaatsbeginsel wordt de gemeente waar de jeugdige zijn woonadres heeft volgens de Basisregistratie Personen (de BRP). Dit vervangt het huidige woonplaatsbeginsel, waarbij verblijfsregistratie van het (ouderlijk) gezag incl. voogdij bepalend is voor de verantwoordelijke gemeente.
De nieuwe definitie wordt van toepassing op jeugdhulp zonder verblijf. Bij jeugdhulp met verblijf wordt het uitgangspunt dat als woonplaats geldt de gemeente waar de jeugdige onmiddellijk voorafgaande aan zijn verblijf zijn woonadres in de zin van de Wet basisregistratie personen had. De gemeente waar de jeugdige vandaan komt, blijft daardoor verantwoordelijk voor de jeugdige en voor de kosten van de jeugdhulp voor deze jeugdige.
Deze aanpassing heeft een omvangrijke eenmalige (administratieve) overdracht van jeugdige cliënten tussen gemeenten tot gevolg, benevens financiële herverdeeleffecten, zowel qua verdeelmodel als qua zorglasten. In januari 2019 zijn eerste en voorlopige doorrekeningen van het CBS van de herverdeeleffecten van deze zorgbudgetten en -lasten voor gemeenten beschikbaar gekomen. Arnhem zou er op basis van deze eerste berekeningen per saldo (dus budgettaire en zorgeffecten tezamen genomen) afgerond € 1,7 miljoen op achteruit gaan.

3

5

€ 1.700.000

15

2,3%

Ongewijzigd

Doelgroepenvervoer - volumegroei

Er is sprake van een volumegroei binnen het doelgroepenvervoer. Analyses van dit gebruik laten vanaf de start van AVAN over de gehele linie een toename zien. Uit landelijke analyses volgt de verwachting dat deze toename zich vanaf 2020 door blijft zetten. Gelet op de resultaten in 2019 volgt AVAN deze landelijke ontwikkelingen.
Ter bepaling van de hoeveelheid wordt door de BVO DRAN als basis het gemiddelde genomen van de laatste 4 maanden van het voorgaande jaar. De ervaring leert dat dit gemiddelde een goede indicatie is voor de eerste 6 maanden van het nieuwe jaar. Vanaf de 7e maand van het nieuwe jaar wordt rekening gehouden met een verdere toename ten opzichte van het eerste half jaar van het gebruik van vervoer in het kader van Jeugdwet (+15%), Dagbesteding (+5%), Leerlingenvervoer (+5%) en Vraagafhankelijk vervoer (+10%). Ondanks de genomen beleidsmaatregelen wordt verwacht dat ook in Arnhem het volume blijft stijgen en daarom moet er rekening gehouden worden met een stijging van de vervoerskosten.

5

4

€ 800.000

20

2,0%

Nieuw

Aansluitend op de belangrijkste risico’s zijn de belangrijkste grote mutaties (effect op de benodigde weerstandscapaciteit vanaf € 1 miljoen) in het risicoprofiel als volgt
Vervallen risico's:

  • Locatie K7' Arnhem Centraal

Het risico van het ontwikkelen van deze locatie is nu meegenomen bij de inventarisatie van de projectspecifieke risico's bij de grondexploitatie.

  • Conflicterende functies Nieuwe Haven

Kosten voor de Nieuwe Haven zijn opgenomen in het beeld voor de perspectiefnota 2021-2024.
Nieuwe risico's:

  • Planschade plan van aanpak woningsplitsing en verkamering
  • Opbrengst Taskforce jeugd

Gewijzigde risico's(-):

  • Herijking gemeentefonds

Het risico verdeelmodel beschermd wonen is aangepast in herijking gemeentefonds en naar beneden bijgesteld.

  • Organisatieontwikkeling W&I

Het risico is naar beneden bijgesteld gezien het aantal herschikkers op basis van het voorlopige plaatsingsplan beperkt blijft.
Gewijzigde risico's(+):

  • Participatiebudget - Beschut werk

Kans van het risico is omhoog bijgesteld.

Op de ontwikkelingen die zich in het risicoprofiel van het grondbedrijf hebben voorgedaan wordt in het vervolg van deze paragraaf nog ingegaan.

Deze pagina is gebouwd op 04/24/2020 13:42:59 met de export van 04/24/2020 11:40:46