JAARSTUKKEN 2019
portal

Stad

Verkeer, vervoer en waterstaat

Mobiliteit

Er is een onderzoek uitgevoerd naar de bereikbaarheid van Arnhem dat, zodra alle resultaten zijn verwerkt, zal worden gebruikt om Arnhem een nog beter bereikbare en toegankelijke stad te maken. Hierbij is gekeken naar de bereikbaarheid met verschillende modaliteiten met name auto, fiets en openbaar vervoer.

Auto
Ten behoeve van de autobereikbaarheid is de pilot flitsparkeren, die op korte termijn van start gaat, opgezet. Daarnaast zijn er diverse maatregelen genomen om vindbaarheid van de parkeergarages te verbeteren en is parkeren op de markt twee keer per jaar mogelijk gemaakt.

Openbaar vervoer
De provincie Gelderland heeft het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV)-Actieplan vastgesteld. Daarmee is een beleidsplan vastgesteld dat inzet op 12 HOV-corridors om de steden en de regio Arnhem-Nijmegen bereikbaar te houden. De provincie Gelderland zal deze corridors, samen met de regiogemeenten, fasegewijs nader uitwerken.

Dit jaar zijn de eerste twee Trolley 2.0 bussen opgeleverd voor testen in de dienstregeling. Met deze twee bussen zijn en worden testritten uitgevoerd naar onder andere Wageningen, Nijmegen, Dieren, Doesburg en andere plaatsen in de regio.

Fiets
De accentnota fiets is opgesteld. De fietsgarage Arnhem Centraal heeft een HBF systeem (fietstelsysteem) gekregen waarmee de benutting van de stalling verbeterd kan worden. Daarnaast is als aanzet tot verbetering van de fietsparkeervoorzieningen bij Arnhem Centraal en het stationsgebied het adviesrapport 'Fietsparkeren Arnhem Centraal, evaluatie pilot en verbetervoorstellen' opgesteld.

Parkeren

In het kader van 'Kwaliteit parkeren in stappen omhoog' is in de Uitvoeringsagenda De Arnhemse Binnenstad binnen bereik, samen met de bewoners en de ondernemers in de binnenstad, onder meer bepaald waar de kwaliteit van de parkeergarages verbeterd kan worden en op welke wijze.
Daarnaast is er gewerkt aan nieuwe parkeernormen en om, samen met de wijken, tot een aanpak van de parkeerproblematiek te komen.

Schoon rijden

Per 1 januari 2019 is, binnen de huidige milieuzone vrachtverkeer, een nieuwe categorie van kracht: diesel personenverkeer tot en met euro 3. Naast het investeren in allerlei innovaties in de stad op het gebied van laadinfrastructuur (laadpleinen en snelladers), hebben we afgelopen jaar een eerste oriëntatie gemaakt van de kansen en mogelijkheden van elektrisch deelvervoer. Ook heeft de gemeente bijgedragen aan een onderzoek naar de mogelijkheden van stadsdistributie in Arnhem.

Aantrekkelijke, toegankelijke stad

Bij het onderhoud aan de openbare ruimte (zoals veilige wegen, fietspaden en trottoirs, bruggen, viaducten, goed werkende openbare verlichting, groen en riolen) met als doel deze schoon, heel en veilig te houden wordt samen met de teams Leefomgeving steeds meer invulling gegeven aan wijksturing.
De herinrichting van (een deel van) de Apeldoornseweg is afgerond. Een andere in het oog springend onderdeel van het onderhoud aan de openbare ruimte betrof de renovatie van de tunnels op het Airborneplein.

Water

Baggeren
Het baggeren van de Defensiehaven stond gepland voor 2019. Door de PFAS-problematiek was de afzet van bagger tijdelijk niet mogelijk waardoor de werkzaamheden moesten worden uitgesteld. De werkzaamheden zullen in 2020 alsnog worden uitgevoerd.

Wateroverlast
Bij alle projecten in de openbare ruimte worden, daar waar mogelijk en financieel haalbaar, maatregelen genomen om de wateroverlast ter plekke te verminderen. In samenwerking met het Platform Arnhem Klimaatbestendig wordt gekeken naar mogelijke aansluiting bij activiteiten op aangrenzende particuliere terreinen.

Prestatiedoelen

Arnhem is met alle vervoersmiddelen een goed bereikbare en toegankelijke stad

Turap 2 2019

In Turap 2 is alleen over afwijkingen gerapporteerd.  De status van dit prestatiedoel was op dat moment 'op koers'.

Jaarverslag 2019

Het college en de gemeenteraad heeft een wensenpakket neergelegd bij de provincie Gelderland voor de nieuwe concessie openbaar vervoer. Deze Arnhemse inbreng op de Programma van Eisen mede tot stand is gekomen door actieve inbreng van de wijkorganisaties.

De provincie Gelderland heeft het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV)-Actieplan vastgesteld. Daarmee is een beleidsplan vastgesteld dat inzet op 12 HOV-corridors om de steden en de regio Arnhem-Nijmegen bereikbaar te houden. Het complete Arnhemse Trolley-net is één van deze corridors. De provincie Gelderland zal, samen met de regiogemeenten, fasegewijs deze corridors nader uitwerken. Deze uitwerking biedt grote kansen voor het verbeteren van de bereikbaarheid van het centrum van Arnhem.

Verbeteren parkeervoorzieningen voor fiets, auto en verminderen parkeeroverlast

Turap 2 2019

In Turap 2 is alleen over afwijkingen gerapporteerd.  De status van dit prestatiedoel was op dat moment 'op koers'.

Jaarverslag 2019

Er is een evaluatie van de pilot 'elke eerste 24 uur gratis stallen in de bewaakte stalling van Arnhem Centraal' uitgevoerd. Daarnaast is ook het functioneren van het station onderzocht en zijn er verbetervoorstellen opgesteld om het fietsparkeren op Arnhem Centraal te verbeteren.

Om de parkeeroverlast te verminderen is er gewerkt aan een parkeeraanpak. Deze is nog in ontwikkeling. De aanpak beschrijft een standaard werkwijze om op wijkniveau parkeeroverlast, samen met de wijk, te kunnen aanpakken.

Flitsparkeren- Uit het oogpunt van gastvrijheid is het wenselijk om op een aantal locaties (zeer) kort te kunnen parkeren. In 2019 is, in nauwe samenwerking met Platform Binnenstad Arnhem (PBA), uitvoering gegeven aan dit onderwerp met als resultaat dat de pilot flitsparkeren binnenkort van start kan gaan.

Aantrekkelijke aanlegplaats aan de Rijn;

Turap 2 2019

De openbare ruimte wordt onderhouden op afgesproken onderhoudsniveau. Het gebruik brengt regelmatig verkeersproblemen met zich mee. En er is hinder en overlast van hangjongeren. Tegen hardrijden zijn maatregelen genomen door bloembakken en drempels te plaatsen.
Er is schade aan het dijklichaam (bovenkade). Deze is eigendom van het Waterschap. Zij geven geen prioriteit aan het herstel.
Aan de Nieuwe kade is met de aangepaste havenverordening van eind 2017 door gebruik van walstroom geen overlast meer van generatoren. Aan de Rijnkade is er nog wel overlast van generatoren. Daarvoor zit wel in de planning dat er walstroom aangelegd gaat worden (naar verwachting in 2021).

Jaarverslag 2019

De afgelopen jaren zijn enkele maatregelen genomen om de Rijnkade als aanlegplaats aantrekkelijker te maken, zoals, nieuwe bestrating, walstroom en een opvallende aanduiding van 'Arnhem' op de kademuur. Deze zijn maatregelen zijn inmiddels afgerond.

Duurzame OV infrastructuur

Turap 2 2019

In Turap 2 is alleen over afwijkingen gerapporteerd.  De status van dit prestatiedoel was op dat moment 'op koers'.

Jaarverslag 2019

In 2019 is veel energie ingezet op onderzoek naar mogelijkheden voor het inzetten van het Arnhemse Trolleynet voor duurzame toepassingen. Zo is er onderzoek gedaan, bij het onderstation Coehoornstraat, naar de mogelijkheden van voeding voor laadpunten voor elektrische bussen bij Arnhem Centraal. De conclusie was dat dat alleen mogelijk is, als de piekbelasting afgevangen wordt door bijvoorbeeld inzet van Trolley 2.0 bussen. Verder zijn er een aantal voorzieningen, zoals DRIS-panelen (dynamisch reizigersinformatiesysteem), betaalautomaten en Wifi-punten aangesloten op het trolley-net.

In 2019 zijn daarnaast grote stappen gezet in de ontwikkeling van het stilstaand laden van trolley 2.0 bussen. Het voordeel van deze innovatie is dat er in het hele concessiegebied op strategische plaatsen laadpunten aangelegd kunnen worden, waarmee de Arnhemse trolleybus het hele concessiegebied kan bedienen.

Openbare ruimte op afgesproken onderhoudsniveau

Turap 2 2019

In Turap 2 is alleen over afwijkingen gerapporteerd.  De status van dit prestatiedoel was op dat moment 'op koers'.

Jaarverslag 2019

Het lukt grotendeels om de openbare ruimte op het afgesproken kwaliteitsniveau te onderhouden. Dit geldt niet voor het onderhoud van de wegen. Hier zijn extra middelen nodig om oplopende kosten in de toekomst te voorkomen. Hier is in de MJPB 2019-2022 deels in voorzien. Dit betekent dat het wegenonderhoud is geprogrammeerd binnen het huidige financiële kader met daarbij het streven naar het zoveel mogelijk beperken van kapitaalvernietiging.

In afwachting van het nieuwe bomenbeleid was er sprake van een bomenkapmoratorium. Dit heeft bij een aantal onderhoudsprojecten tot vertraging geleid.

Zie ook de paragraaf Kapitaalgoederen.

Bevorderen schoon rijden (bijvoorbeeld milieuzone)

Turap 2 2019

In Turap 2 is alleen over afwijkingen gerapporteerd.  De status van dit prestatiedoel was op dat moment 'op koers'.

Jaarverslag 2019

Maatregel milieuzone personenverkeer - Per 1 januari 2019 is, binnen de huidige milieuzone vrachtverkeer, een nieuwe categorie van kracht: diesel personenverkeer tot en met euro 3. Met deze maatregel worden personenauto’s met dieselmotoren tot en met Euro 3 en diesel personenauto's die ouder zijn dan 1 januari 2005 binnen de huidige milieuzone vrachtverkeer geweerd. Door het weren van deze relatief vervuilende voertuigen worden de emissies van roet en NOx in de binnenstad beperkt, met als doel het verbeteren van de luchtkwaliteit en het bereiken van gezondheidswinst.

Stadsdistributie - Op initiatief van Platform Binnenstad Arnhem (PBA) en andere partijen in Arnhem, heeft de gemeente bijgedragen aan een onderzoek naar de mogelijkheden van stadsdistributie in Arnhem. Tevens is een proces gestart met provincie en Paleis van Justitie om gezamenlijk de inkoopstromen via een logistieke hub te laten lopen. Doel van de gemeente Arnhem is een zero emissie stadsdistributie voor de binnenstad in 2025.

Zie ook de toelichting bij het doel Duurzame mobiliteit  bij de Veranderopgave Klimaat en Energie.

Stimuleren slimme en duurzame mobiliteit (Duurzaam bereikbaar)

Turap 2 2019

In Turap 2 is alleen over afwijkingen gerapporteerd.  De status van dit prestatiedoel was op dat moment 'op koers'.

Jaarverslag 2019

Het regionale programmaplan Slim & Schoon Onderweg is  (inclusief begroting en projectenboek) opgeleverd. Voor de Arnhemse projecten 'slimme wegen' en 'campusaanpak' is een projectleider aangesteld die in 2020 van start zal gaan met deze projecten.

Er zijn in 2019 meerdere intelligente verkeersregelinstallaties (iVRI's) in gebruik genomen. Daarnaast worden vanaf 2019 alle VRI's die zijn afgeschreven vervangen door iVRI's.

Er is een onderzoek uitgevoerd naar de bereikbaarheid van Arnhem dat, zodra alle resultaten zijn verwerkt, zal worden gebruikt om Arnhem nog beter duurzaam bereikbaar te maken.

Beter benutten verkeersruimte en parkeren (Bereikbaar en vindbaar)

Turap 2 2019

In Turap 2 is alleen over afwijkingen gerapporteerd.  De status van dit prestatiedoel was op dat moment 'op koers'.

Jaarverslag 2019

Het uitgangspunt van de nota De Arnhemse Binnenstad binnen bereik is dat er voldoende parkeerplaatsen beschikbaar zijn, ook tijdens piekmomenten. Daarvoor is een regelmatige monitoring nodig waarbij beschikbaarheid en gebruik in kaart wordt gebracht, en eventuele verbetermaatregelen bepaald kunnen worden. De parkeermonitoring is verricht.

We hebben geïnvesteerd in samenwerking door in gesprek te gaan met Platform Binnenstad Arnhem (PBA) in de werkgroep parkeren en bereikbaarheid, waarbij we gebruik maken van de praktijkkennis en gastvrijheidsdenken van partners in de stad. In het kader van de Uitvoeringsagenda De Arnhemse Binnenstad binnen bereik zijn afspraken gemaakt over de besteding van de beschikbaar gestelde middelen aan de projecten uit de uitvoeringsagenda.

Het vernieuwde parkeerterrein Trans is geopend.

Vindbaarheid stallingen en parkeergarages vergroten (Vindbaar en gastvrij)

Turap 2 2019

In Turap 2 is alleen over afwijkingen gerapporteerd.  De status van dit prestatiedoel was op dat moment 'op koers'.

Jaarverslag 2019

Er is extra aandacht gegeven aan de vindbaarheid van de Prinsenhof-garage door middel van een grote banner aan de buitenzijde en door op diverse momenten een lichtkrant in te zetten en/of via de Arnhemse Dynamische route informatiepanelen (DRIP's) naar deze garage te verwijzen.

In het kader van gastvrij parkeren is parkeren op De Markt toegestaan op zondag 15 en zondag 22 december.

In parkeergarage Centraal is de wayfinding structureel verbeterd door een beter ontwerp en begrijpelijke symbolen toe te passen voor de herkenbaarheid van gebruikers en verhoging van de gastvrijheid.

De fietsgarage Arnhem Centraal heeft een HBF-systeem (fietstelsysteem) gekregen waarmee de benutting van de stalling verbeterd kan worden. Op dit systeem wordt weergeven hoeveel vrije plekken beschikbaar zijn. Hiermee wordt zowel de dienstverlening richting bezoeker als de bedrijfsvoering verbeterd.

Er is een nieuwe voetgangersentree aan de parkeergarage Rozet toegevoegd, aan de Kleine Oord (zijde binnenstad).

Als aanzet tot verbetering van de fietsparkeervoorzieningen onder Arnhem Centraal en in het stationsgebied is het adviesrapport 'Fietsparkeren Arnhem Centraal, evaluatie pilot en verbetervoorstellen' opgesteld.

Verbeteren fietsdoorstroming en bereikbaarheid stallingen

Turap 2 2019

In Turap 2 is alleen over afwijkingen gerapporteerd.  De status van dit prestatiedoel was op dat moment 'op koers'.

Jaarverslag 2019

De fietsgarage Arnhem Centraal heeft een HBF-systeem (fietstelsysteem) gekregen waarmee de benutting van de stalling verbeterd kan worden.  Op dit systeem wordt weergegeven hoeveel vrije plekken beschikbaar zijn. Hiermee wordt zowel de dienstverlening richting bezoeker als de bedrijfsvoering verbeterd.

De accentnota fiets is opgesteld.

Deze pagina is gebouwd op 04/24/2020 13:42:59 met de export van 04/24/2020 11:40:46