Voldoende woningen van de juiste kwaliteit
Voor de opgave voor de sociale woningbouw is in 2019 het Volkshuisvestelijk kader 2019-2022 voor de sociale huursector van de woningcorporaties opgesteld. Daarin staan de ambities en prioriteiten voor de korte termijn. De acties die daarin zijn opgenomen kennen de programma's Van Wijken Weten en Wonen en Ruimte als kader. Uitvoering van de wijkgerichte activiteiten is een van de resultaten die onder sturing vanuit de wijk en de bewoners tot stand komt.
Omgevingswet
In 2019 zijn de ambtelijke inspanningen voor de invoering van de Omgevingswet opgeschaald. Het plan van aanpak uit 2017 is bijgesteld omdat de wettelijke vereisten, samen met ons eigen vastgestelde ambitieniveau, vroegen om aanvullende activiteiten. Ter onderbouwing is een Update Plan van Aanpak Omgevingswet opgesteld met daarin de uitgangspunten, activiteiten, financiën en planning van de invoering van de Omgevingswet. De invoering van de Omgevingswet wordt in Arnhem langs vijf lijnen georganiseerd, respectievelijk:
- ontwikkelen Omgevingsvisie en - programma's;
- ontwikkelen Omgevingsplan;
- wat mag waar digitaal;
- verandering organiseren;
- het gesprek voeren.
De benodigde middelen om daaraan uitvoering te geven zijn opgenomen in de MJPB 2020-2023.
Gemeenteraad en invoering Omgevingswet
In de gemeenteraad is bij een tweetal sessies, in februari en september, aan de hand van casuïstiek gesproken over afwegingscriteria, de rol van de gemeenteraad en de mogelijkheden die de Omgevingswet biedt. Mede naar aanleiding daarvan heeft de gemeenteraad in het najaar van 2019 een informele raadswerkgroep ingesteld die maandelijks bij elkaar komt.
Omgevingsvisie
Een belangrijk onderdeel van de invoering van de Omgevingswet is het ontwikkelen van een Omgevingsvisie. In 2019 zijn de procesmatige en inhoudelijke kaders voor de Omgevingsvisie verwerkt in een startnotitie. Deze is in juli 2019 vastgesteld en ter informatie naar de raad gestuurd. In september en november zijn er bijeenkomsten geweest met het Arnhems Klankbord Netwerk dat speciaal voor participatie bij de Omgevingsvisie is opgericht.
Thema Stikstof
Op 29 mei 2019 heeft de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State in een aantal beroepsprocedures met betrekking tot milieuvergunningen voor agrarische bedrijven uitspraak gedaan. Deze uitspraak van de Raad van State betekent een definitieve streep door het PAS (Programma Aanpak Stikstof) en de daarop gebaseerde regelgeving. Het PAS kan daardoor niet kan worden gebruikt om aan te tonen dat een activiteit geen significante gevolgen voor Natura 2000-gebieden heeft. Dit heeft verstrekkende gevolgen voor onder andere ruimtelijke projecten in Nederland en dus ook in Arnhem zoals ook bleek uit de maatschappelijke onrust die door de uitspraak is ontstaan.
Na de uitspraak is hard gewerkt om inzicht te krijgen in de gevolgen van de uitspraak voor de Arnhemse projecten. Voor de meeste ruimtelijke projecten is een goede onderbouwing voor de stikstofdepositie gevonden en deze projecten gaan dan ook door. Er zijn echter ook projecten die vertraging hebben opgelopen zoals de gebiedsontwikkeling Stadsblokken Meinerswijk. Verder wordt er actief meegedacht aan provinciale en regionale oplossingen door mee te denken in de bestuurlijke en ambtelijke werkgroep stikstof.
Er is begonnen met het opstellen van een stikstofagenda waarin aandacht zal worden besteed aan:
- Herstelwerkzaamheden (in stand houden van natuur en verdere natuurontwikkeling bijvoorbeeld schaapskuddes over de heide, waterhuishouding op orde);
- Stikstofreductiemaatregelen die de depositie moeten verlagen (onder andere duurzame mobiliteit, landbouw, woningbouw, industrie, warmtetransitie). Ook zal inzichtelijk gemaakt worden wat deze maatregelen werkelijk opleveren qua stikstofdepositie.
Thema initiatieven door derden of gemeente
Er is een ambtelijk initiatievenproces opgesteld waarbij ruimtelijke initiatieven van derden of intern een heldere proces doorlopen. Afhankelijk van het type initiatief wordt deze besproken en verder opgepakt door ODRA, in het initiatievenberaad (IB) of in het team ruimtelijke strategie (TRS). Met deze werkwijze worden initiatieven integraal, voortvarend en in samenhang met overige ontwikkelingen behandeld.
Prestatiedoelen | |
---|---|
Het begeleiden van ontwikkelingsplannen van derden (andere grond-/pandeigenaren dan de gemeente) | |
Turap 2 2019 | |
In Turap 2 is alleen over afwijkingen gerapporteerd. De status van dit prestatiedoel was op dat moment 'op koers'. | |
Jaarverslag 2019 | |
Bij particuliere initiatieven vindt waar nodig begeleiding vanuit de gemeente plaats. Dit geldt met name voor initiatieven die niet rechtstreeks binnen kaders passen. We constateren een toename van initiatieven van derden ten opzichte van vorige jaren als gevolg van de beëindiging van de bouwcrisis. | |
Arnhem vitaal en aantrekkelijk maken als stad om in te wonen, te werken, te ontmoeten en te verblijven | |
Turap 2 2019 | |
In Turap 2 is alleen over afwijkingen gerapporteerd. De status van dit prestatiedoel was op dat moment 'op koers'. | |
Jaarverslag 2019 | |
Dit is het leidend principe van de fysieke ruimtelijke ontwikkeling. | |
Huisvesting bieden aan specifieke doelgroepen | |
Turap 2 2019 | |
In Turap 2 is alleen over afwijkingen gerapporteerd. De status van dit prestatiedoel was op dat moment 'op koers'. | |
Jaarverslag 2019 | |
Ook in 2019 liep Arnhem voor op de taakstelling voor de huisvesting van statushouders. | |
Vergroten van de energieprestatie en duurzaamheid van de bestaande sociale voorraad | |
Turap 2 2019 | |
Twee Arnhemse corporaties zijn op koers, ze gaan de prestatieafspraak gemiddeld label B over het woningbezit in Arnhem in 2021 halen. Een Arnhemse corporatie heeft in haar bod voor 2020 aangeven de afspraak pas in 2023 te halen in plaats van 2021. In augustus volgt een gesprek met deze corporatie waarin uitleg wordt gevraagd en nadere afspraken worden gemaakt over het vergroten van de energieprestatie van de bestaande sociale voorraad. | |
Jaarverslag 2019 | |
Corporaties hebben stappen gezet in het verduurzamen van hun woningen. Twee corporaties behalen het afgesproken doel, één corporatie heeft hier nog wat meer tijd voor nodig. In de prestatieafspraken 2020 is weer aandacht voor duurzaamheid. Hier zijn diverse afspraken over gemaakt. Hierin wordt onder andere gewerkt aan het verduurzamen van de woningen, aandacht voor zonnepanelen en voor bewustwording in energieverbruik. | |
Doorstroming bevorderen aan de onderkant van de woningmarkt | |
Turap 2 2019 | |
In Turap 2 is alleen over afwijkingen gerapporteerd. De status van dit prestatiedoel was op dat moment 'op koers'. | |
Jaarverslag 2019 | |
In 2019 is een nieuw woningmarktonderzoek binnen de regio Arnhem- Nijmegen uitgevoerd. Eén van de uitkomsten was dat er met name vraag is naar goedkope (koop)woningen. | |
Zelf bouwen bevorderen | |
Turap 2 2019 | |
Gemeente Arnhem geeft op dit moment zelfbouwkavels uit in Schuytgraaf, op twee andere locaties zijn gesprekken over opnemen van zelfbouw. De markt pakt dit (nog) niet op. | |
Jaarverslag 2019 | |
Er zijn via het vastgoedplein nieuwe CPO-locaties (collectief particulier opdrachtgeverschap) aangeboden in 2019. | |
Kwaliteit verbeteren van de bestaande woningvoorraad | |
Turap 2 2019 | |
In Turap 2 is alleen over afwijkingen gerapporteerd. De status van dit prestatiedoel was op dat moment 'op koers'. | |
Jaarverslag 2019 | |
Er ligt een plan van aanpak woningsplitsing- en verkamering. Dit is opgesteld om zorg te dragen voor de veiligheid en de kwaliteit zowel van de woningen als de woonomgeving. | |
Inwoners langer zelfstandig laten wonen | |
Turap 2 2019 | |
In Turap 2 is alleen over afwijkingen gerapporteerd. De status van dit prestatiedoel was op dat moment 'op koers'. | |
Jaarverslag 2019 | |
In 2019 is het doelgroepenonderzoek wonen en zorg is nog niet afgerond. De opdrachtformulering is afgerond, het onderzoek wordt in de eerste helft van 2020 uitgevoerd. | |
Ontwikkelen en beheren van de fysieke stad door de eigen Arnhemse kwaliteiten te onderkennen en hierop actief voort te bouwen | |
Turap 2 2019 | |
In Turap 2 is alleen over afwijkingen gerapporteerd. De status van dit prestatiedoel was op dat moment 'op koers'. | |
Jaarverslag 2019 | |
Bij alle ontwikkel- en beheeractiviteiten wordt dit uitgangspunt gehanteerd. | |
Ruimtelijke kwaliteit is op orde | |
Turap 2 2019 | |
In Turap 2 is alleen over afwijkingen gerapporteerd. De status van dit prestatiedoel was op dat moment 'op koers'. | |
Jaarverslag 2019 | |
Hierop is de inzet gericht. De dynamiek van verandering in het gebruik ligt echter altijd hoger dan de dynamiek van de aanpassing van de inrichting van de openbare ruimte. Daardoor zal er altijd sprake zijn van discrepanties tussen gebruik en inrichting van de stad. | |
Voldoende aanbod voor wonen en werken op de juiste plek | |
Turap 2 2019 | |
In Turap 2 is alleen over afwijkingen gerapporteerd. De status van dit prestatiedoel was op dat moment 'op koers'. | |
Jaarverslag 2019 | |
Bij advisering in projecten worden diverse afwegingen gemaakt waaronder ook wonen en werken. Daarmee komen we tot een gevarieerd aanbod in de stad Arnhem. | |
Het realiseren van nieuwe ontwikkelingen tegen aanvaardbare maatschappelijke offers en kosten | |
Turap 2 2019 | |
In Turap 2 is alleen over afwijkingen gerapporteerd. De status van dit prestatiedoel was op dat moment 'op koers'. | |
Jaarverslag 2019 | |
Nieuwbouw en transformatie opgaven worden gerealiseerd. Door PFAS en de stikstof problematiek staat de planning van de woningbouw wel onder druk. | |
Het verhogen van de kwaliteit van het ruimtegebruik, de zeggenschap voor de burger en de marktwerking op de grondmarkt | |
Turap 2 2019 | |
In Turap 2 is alleen over afwijkingen gerapporteerd. De status van dit prestatiedoel was op dat moment 'op koers'. | |
Jaarverslag 2019 | |
Binnen de ruimtelijke projecten wordt steeds met zorg een goede afweging gemaakt ten aanzien van ruimtegebruik (zoals dichtheid, handhaven bomen). De burgers worden bij de ruimtelijke projecten (zowel de gemeentelijke als projecten van derden) betrokken. De mate waarin kan per project verschillen. | |