JAARSTUKKEN 2019
portal

Wijken

Wijken algemeen

Toelichting financiële afwijkingen die voor alle acht wijkprogramma's gelden

In onderstaande tabel worden de grootste afwijkingen tussen de begroting 2019 en rekening verklaard.

Onderwerp

Toelichting

Totale

V/N

I/S

AR/

afwijking

BR

(x €1.000)

Lasten

-17.161

N

Teams Leefomgeving

Armoedebestrijding

Er is een grotere vraag geweest naar armoederegelingen. Hierdoor is de totale overschrijding voor armoedebestrijding (inclusief capaciteitsinzet) -€0,8 miljoen. Dit bestaat uit overschrijding in de kosten op stedelijke voorzieningen (-€0,16 mln), kosten in de wijken (-0,36 mln), baten in de wijken (€0,06 mln), lagere onttrekking (-0,17) en hogere dotatie (-€0,17) dan begroot.

-364

N

I

AR

BUIG

De begroting is gebaseerd op de realisatie van de uitkeringsuitgaven van het voorgaande jaar en de door het rijk verwachte procentuele landelijke ontwikkeling voor het komende jaar. In de jaarrekening 2019 is er een tekort van per saldo circa €1 miljoen (circa € 600.000 op stad en €448.000 op wijk, €176.000 baten en €272.000 lasten ) zichtbaar ten opzichte van het tekort waarmee in de begroting 2019 rekening is gehouden. Zoals in de raadsbrief "Voortgang Doorbraak naar Werk" van 19-12-2019 is gecommuniceerd zien we dat we in het afgelopen jaar kleine stappen hebben gezet richting de landelijke lijn. Op de instroom presteert Arnhem relatief goed, echter zien we dat Arnhem minder uitstroom realiseert dan vergelijkbare gemeenten, onze maatregelen zijn hier nog niet effectief genoeg.

-176

N

I

AR

Inzet externe partijen (Zorg)

Belangenorganisaties en clientondersteuning. Budget is niet volledig benut, vanwege minder aanvraag van clientondersteuning en onderbesteding van belangenorganisaties.

168

V

I

AR

Overige projecten (Zorg)

Kosten van overige projecten die niet benut zijn gedurende 2019, zoals coordinatie vrijwillige thuishulp en zorgvernieuwingsprojecten.

324

V

I

AR

Ontwikkelrecht (Onderwijs)

Een deel van het voordeel (€180.000) is ontstaan door het niet doorschuiven van de niet bestede middelen uit het voorgaande jaar (zou over 2019 en 2020 verdeeld worden). Het overige deel (€553.000) wordt veroorzaakt door de vertraging in het invoeren van de urenuitbreiding van 12 naar 16 uur en het nog niet bereiken van de gehele doelgroep.

733

V

I

AR

Voor-en vroegschoolse educatie (Onderwijs)

Eind 2019 is de Rijksuitkering bijgesteld en dat heeft geleid tot een hogere uitkering voor Arnhem (€215.000). Het overige voordeel (€598.000) wordt grotendeels veroorzaakt door de vertraagde wettelijke invoering van urenuitbreiding van voor- en vroegschoolse educatie.

813

V

I

AR

Onderwijsbeleid (Onderwijs)

Voordeel op de loonkosten als gevolg van een lagere toedeling van loonkosten dan op de wijkprogramma's is begroot. Op het stedelijk programma is een nadeel op de loonkosten.

224

V

I

AR

Onderwijsbeleid (Onderwijs)

Dit betreft enkele kleinere posten binnen onderwijsbeleid zoals laaggeletterdheid, onderwijsachterstandenbeleid, voortijdig schoolverlaten en overige posten.

736

V

I

AR

Schulddienstverlening

Minder instroom bij de ketenpartners heeft geleid tot minder uitgevoerde producten binnen schulddienstverlening. Dit leidt tot een onderbesteding van €0,482 miljoen binnen de wijkprogramma's.

482

V

I

AR

Vroeg Eropaf

Minder huisbezoeken en minder geslaagde plannen van aanpak hebben geleid tot een voordeel van €0,1 miljoen.

99

V

I

AR

Kosten uitvoering en beleid Programma 6

Zie ook nadeel op programma 6.

634

V

I

AR

Vrijval Voorziening

Vrijval voorziening dubieuze debiteuren Sociale zaken (Raadsbrief dd 10-12-2019 - gemeente als schuldeiser).
Vrijval van €0,533 miljoen op regulier programma R6 en €0,323 miljoen op de wijkprogramma's. Hiervan €0,050 miljoen gedoteerd aan BR Bedrijfsvoering voor invoering nieuw debiteurenbeleid.

323

V

I

AR

Subtotaal afwijkingen m.b.t. budgetten teams leefomgeving (TLO)

Hierboven zijn de verschillen toegelicht waarnaar op de wijkprogramma's verwezen is. Per wijkprogramma betreft dit:
W1: € 330 V
W2: € 382 V
W3: € 471 V
W4: € 284 V
W5: € 1237 V
W6: € 550 V
W7: € 441 V
W8: € 303 V
Totaal: € 3.998 V


Sociale wijkteams

Activerend werk (Zorg)

De inzet op activerend werk is in 2019 sterk gestegen. Een deel van de inzet is te herleiden naar de doelgroep statushouders, waarvoor we in 2019 geen compensatie krijgen. Daarnaast is er een verdere verschuiving van de invoering van de nieuwe producten bij beschermd wonen, waarbij mensen beschermd thuis krijgen en de producten apart worden toegekend.

-846

N

S

AR

Beschermd wonen (Zorg)

Door de ingezette ontwikkeling van beschermd wonen naar beschermd thuis krijgen meer inwoners ambulante begeleiding thuis en verblijven minder inwoners in een beschermd wonen instelling. De kosten verschuiven hierdoor van Beschermd Wonen naar begeleiding.

2.891

V

S

AR

Doelgroepenvervoer (Zorg)

Bij het doelgroepenvervoer is een stijging van de vraag zichtbaar. Naast deze stijging van de vraag is er een aantal andere ontwikkelingen zoals de stijging van de niet compensabele BTW (van 6% naar 9%), de afbouw van de provinciale subsidie en het niet kunnen realiseren van de taakstelling Doelgroepenvervoer. Tegenover dit nadeel staat een baat in verband met ritbijdragen.

-1.899

N

S

AR

Huishoudelijke hulp (Zorg)

Door de invoering van het abonnementstarief, waardoor inwoners minder eigen bijdragen hoeven te betalen als zij gebruik maken van WMO-voorzieningen, is het aantal inwoners die gebruik maakt van huishoudelijk hulp toegenomen.

-3.624

N

S

AR

Jeugdzorg inclusief jeugdbescherming (Zorg)

De in 2018 geconstateerde forse stijging van de inzet van begeleiding en jeugd en opvoedhulp heeft zich in 2019 doorgezet. Hierdoor lopen de tekorten op jeugdzorg verder op. Zie voor een nadere toelichting raadsbrief van 7 januari 2020.

-14.621

N

S

AR

Hulpmiddelen (Zorg)

In 2019 is er een hoger bedrag dan begroot besteed aan kosten voor Rollen en Vervoer die buiten het lumpsum contract vallen en apart worden betaald. Hiermee is in 2018 geen rekening gehouden. Daarnaast zijn er meer woonvoorzieningen toegewezen. De aanleiding hiervoor is de vergrijzing.

-1.314

N

S

AR

WMO (begeleiding, dagbesteding) (Zorg)

Vergelijkbaar bij de ontwikkelingen in de Jeugdzorg, zet ook bij de WMO de in 2018 geconstateerde forse stijging van begeleiding fors door. Voor een deel wordt dit veroorzaakt door de ingezette ontwikkeling van beschermd wonen naar beschermd thuis.

-7.169

N

S

AR

PGB WMO (Zorg)

Dit is een structureel voordeel. Er vindt een verschuiving plaats van zorg die via PGB wordt verstrekt naar zorg in natura. Dit zorgt ervoor dat de zorg in natura stijgt.

152

V

S

AR

PGB Huishoudelijke verzorging (Zorg)

Dit is een structureel voordeel. Er vindt een verschuiving plaats van zorg die via PGB wordt verstrekt naar zorg in natura. Dit zorgt ervoor dat de zorg in natura stijgt.

830

V

S

AR

PGB Jeugd (Zorg)

Dit is een structureel voordeel. Er vindt een verschuiving plaats van zorg die via PGB wordt verstrekt naar zorg in natura. Dit zorgt ervoor dat de zorg in natura stijgt.

2.306

V

S

AR

Aandeel wijken (Zorg)

De administratieve doorbelasting van stad naar wijken is niet gebeurd hierdoor is er op programma 6 stad een nadeel en in de wijken een voordeel

1.807

V

I

AR

Bedrijfsvoering (Zorg)

Dit betreft begrote beleidsuren voor WMO, waarvan de realisatie op stad is geboekt. Hierdoor valt dit voordeel weg tegen de lasten op stad

236

V

I

AR

Subtotaal afwijkingen m.b.t. budgetten sociale wijkteams

Hierboven zijn de verschillen toegelicht waarnaar in de wijkprogramma's verwezen is. Per wijkprogramma betreft dit:
W1: € -2.954 N
W2: € -1.489 N
W3: € -1.390 N
W4: € -5.040 N
W5: € -838 N
W6: € -2.546 N
W7: € -2.774 N
W8: € -4.124 N
Totaal: € -21.155 N


Boekhoudkundige budgetneutrale aanpassing van de interne doorbelastingen

94

V

I

AR

Baten

1.339

V

Team Leefomgeving

Armoedebestrijding

Door de toenemende vraag naar armoederegelingen, zijn de overschrijdingen op openeinderegelingen bijzondere bijstand, CAZ, Individuele Inkomenstoeslag en Individuele Studietoeslag gestegen. De totale overschrijding voor armoedebestrijding (inclusief capaciteitsinzet) is €0,8 miljoen. Dit bestaat uit overschrijding in de kosten op stedelijke voorzieningen (-€0,164 miljoen), kosten in de wijken (-€0,364 miljoen), baten stedelijk (€0,07 voordeel), baten in de wijken (€0,060 voordeel), lagere onttrekking (-€0,170) en hogere dotatie (-€0,170).

60

V

I

AR

BUIG

De begroting is gebaseerd op de realisatie van de uitkeringsuitgaven van het voorgaande jaar en de door het rijk verwachte procentuele landelijke ontwikkeling voor het komende jaar. In de jaarrekening 2019 is er een tekort van per saldo circa € 1 mln (circa € 600.000 op stad en € 448.000 op wijk, €176.000 baten en €272.000 lasten) zichtbaar ten opzichte van het tekort waarmee in de begroting 2019 rekening is gehouden. Zoals in de raadsbrief "Voortgang Doorbraak naar Werk" van 19-12-2019 is gecommuniceerd zien we dat we in het afgelopen jaar kleine stappen hebben gezet richting de landelijke lijn. Op de instroom presteert Arnhem relatief goed, echter zien we dat Arnhem minder uitstroom realiseert dan vergelijkbare gemeenten, onze maatregelen zijn hier nog niet effectief genoeg.

-272

N

I

AR

Subtotaal afwijkingen m.b.t. budgetten teams Leefomgeving (TLO)

Hierboven zijn de verschillen toegelicht waarnaar op de wijkprogramma's verwezen is. Per wijkprogramma betreft dit:
W1: € -37 N
W2: € -30 N
W3: € -21 N
W4: € -30 N
W5: € -43 N
W6: € -12 N
W7: € -15 N
W8: € -24 N
Totaal: € -212 N


Sociale wijkteams

Ritbijdrage doelgroepenvervoer (Zorg)

Voor het wmo-vervoer ontvangt de gemeente een ritbijdrage van de inwoners die hier gebruik van maken. Tot nu toe werden deze opbrengsten door de BVO DRAN gesaldeerd met de kosten. Vanaf 2019 boeken we de ritbijdragen apart als baten. Het als baten boeken van de ritbijdragen is niet in de MJPB verwerkt en leidt daarom in de jaarrekening tot een positieve afwijking op de baten en een gelijke negatieve afwijking op de lasten. Deze neutrale baten-lasten afwijking bedraagt € 900.000 omdat het een periode van 4 jaar betreft.

847

V

S

AR

Subtotaal afwijkingen m.b.t. budgetten sociale wijkteams

Hierboven zijn de verschillen toegelicht waarnaar in de wijkprogramma's verwezen is. Per wijkprogramma betreft dit:
W1: € 87 V
W2: € 132 V
W3: € 101 V
W4: € 91 V
W5: € 144 V
W6: € 100 V
W7: € 80 V
W8: € 112 V
Totaal: € 847 V


Boekhoudkundige budgetneutrale aanpassing van de interne doorbelastingen

704

V

I

AR

Deze pagina is gebouwd op 04/24/2020 13:42:59 met de export van 04/24/2020 11:40:46