JAARSTUKKEN 2019
portal

Stad

Educatie

Het voorschools aanbod is breed beschikbaar in de stad. Er is ingezet op het bereiken van nog meer kinderen.
Passende Kinderopvang, vanuit de inclusiegedachte is elk kind welkom op de reguliere opvang, is verder uitgebreid.

In 2019 zijn afspraken gemaakt met de schoolbesturen over de herverdeling, met ingang van 1-1-2020, van de gemeentelijke OAB-middelen (onderwijsachterstandenbeleid), aansluitend bij de nieuwe verdelingssystematiek van het Rijk.

Er is een aantal nieuwe initiatieven gestart om voortijdig schoolverlaten (VSV) te voorkomen. Deze initiatieven lopen door in 2020 en 2021. In 2020 wordt een nieuw plan VSV opgesteld (zowel lokaal als regionaal).

De verbetering van de aansluiting tussen onderwijs en jeugdhulp is in 2019 opgepakt voor het Primair (Speciaal) Onderwijs. Daarnaast is in regionaal verband gestart met de uitwerking van het convenant 'Regionale sluitende aanpak Passend onderwijs – Jeugdhulp – Jeugdgezondheidszorg' zowel voor het Primair Onderwijs als het Voortgezet Onderwijs.

Voor volwasseneneducatie is verder ingezet op het uitvoeren van de eerder uitgezette actielijnen.

Het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs is in 2019 vastgesteld en vervolgens is gestart met de uitvoering.

Natuurcentrum Arnhem heeft ook in 2019 gewerkt volgens haar meerjarige opdracht (2017-2020). Met de verleende subsidie biedt NA alle basisscholen en andere geïnteresseerde Arnhemmers lessen en cursussen op het gebied van natuur- en milieueducatie, duurzaamheid, klimaatadaptatie, voedsel en gezondheid. NA exploiteert daarmee ook duurzaam (SKAL-gecertificeerd) twee educatieve en voor iedereen toegankelijke stadsboerderijen inclusief veestapel en kleinschalige teelt, ondersteunt stadsbreed buurt- en wijkinitiatieven rondom natuur en (sociale) duurzaamheid en biedt beschermde werk- en stageplekken voor vrijwilligers, studenten en mensen in een sociaal-economisch kwetsbare positie.

Prestatiedoelen

Toename aantal peuters dat deelneemt aan voorschoolse educatie

Turap 2 2019

Het doel is om alle peuters met een VVE-indicatie ((risico op) taal/ontwikkelingsachterstand) te bereiken met een passende voorschools VVE- aanbod.
Het bereik van VVE-peuters is gedaald. Door personele wisselingen en AVG-systemen die niet op elkaar aansluiten, verloopt het toeleiden van VVE-peuters niet goed. Met de jeugdgezondheidszorg (die de indicaties afgeeft) en de VVE-aanbieders wordt overleg gevoerd. De toeleiding moet per het nieuwe schooljaar op orde zijn.

Jaarverslag 2019

Er is in 2019 een afname van het bereik van deelname van VVE-peuters. In september 2019 is daarom een grote stedelijke pr-campagne geweest om het belang van peuteropvang onder de aandacht te brengen. Eind 2019 is het aantal aanmeldingen flink gestegen.

Meer jongeren tot 23 jaar behalen een startkwalificatie

Turap 2 2019

De inzet van Regionaal Bureau Leerlingzaken en Regionaal Meld- en Coördinatiepunt is onafgebroken gericht op het bereiken van de doelstelling; verbreed met 'meer jongeren participeren'.
Landelijk stijgt het aantal vroegtijdig schoolverlaters; ook in de regio Arnhem is dat het geval. Een analyse volgt.

Jaarverslag 2019

De cijfers van 2019 zijn nog niet bekend. Landelijk is er sprake van een stijging van het aantal jongeren tot 23 jaar die zonder startkwalificatie het onderwijs verlaten (in 2018 en waarschijnlijk zet deze trend door in 2019).
Voor een aantal van deze jongeren blijkt het behalen van een startkwalificatie op het moment van schoolverlaten niet mogelijk: een aantal van deze jongeren vindt werk.
Onze gezamenlijke inspanningen (onderwijs - gemeente - Regionaal Bureau Leerlingzaken RBL) zijn in eerste instantie gericht op het behalen van de startkwalificatie. Daarnaast worden jongeren voor wie dit op dit moment niet mogelijk is ondersteund bij het zoeken naar een passende werkplek.

Versterken aansluiting onderwijs en zorg

Turap 2 2019

In Turap 2 is alleen over afwijkingen gerapporteerd.  De status van dit prestatiedoel was op dat moment 'op koers'.

Jaarverslag 2019

In 2019 is ingezet op een betere aansluiting tussen onderwijs en jeugdhulp. De Sociale wijkteams en het Samenwerkingsverband Primair Onderwijs hebben een stappenplan opgesteld voor de inzet van jeugdhulp binnen het (speciaal) basisonderwijs. Het stappenplan leidt tot een integrale aanpak tussen onderwijs en jeugdhulp, afgestemd op de onderwijsbehoeften van de leerling.

Verbeteren passende leer-werktrajecten voor jongeren

Turap 2 2019

In Turap 2 is alleen over afwijkingen gerapporteerd.  De status van dit prestatiedoel was op dat moment 'op koers'.

Jaarverslag 2019

Binnen het MBO is de pilot 'praktijkleren' gestart. Dit is geïnitieerd vanuit de Strategische Agenda Arbeidsmarkt - regio Midden-Gelderland 2019 - 2024.

Verhogen deelname volwassenen aan taalbevorderende activiteiten

Turap 2 2019

In Turap 2 is alleen over afwijkingen gerapporteerd.  De status van dit prestatiedoel was op dat moment 'op koers'.

Jaarverslag 2019

Er zijn meer non-formele educatietrajecten ontwikkeld, de aanbieders Prago en IVIO zagen de aanmeldingen vanuit Arnhem stijgen en Rijn IJssel kon door een regionale onderbesteding uit 2018 extra trajecten aanbieden.

Schoolgebouwen van goede kwaliteit, toename duurzame en gezonde schoolgebouwen

Turap 2 2019

In Turap 2 is alleen over afwijkingen gerapporteerd.  De status van dit prestatiedoel was op dat moment 'op koers'.

Jaarverslag 2019

Op 29 januari is het Jaarprogramma integraal huisvestingsplan primair onderwijs (PO) 2020 in de gemeenteraad besproken, evenals de stand van zaken onderwijshuisvesting primair onderwijs, (voortgezet) speciaal onderwijs (V)SO) en voortgezet onderwijs (VO). In het Jaarprogramma is de stand van zaken aangaande onderwijshuisvesting opgenomen.

Deze pagina is gebouwd op 04/24/2020 13:42:59 met de export van 04/24/2020 11:40:46