In 2019 hebben we, met het oog op de veranderopgave Doorbraak naar Werk, een nieuw programmaplan opgesteld. In dit programmaplan hebben we zes inspanningslijnen geformuleerd, waarlangs we de werken aan de genoemde prestatiedoelen.
- Investeren in voorkomen: deze inspanningslijn gericht op het vernieuwen en borgen van instroombeperkende activiteiten ligt gedeeltelijk op koers. De sluitende aanpak voor jongeren in kwetsbare posities is voorbereid. De aanpak rondom statushouders en nieuwkomers is herijkt. De 'Bemiddelen aan de poort'-aanpak is integraler opgezet en versterkt. Vanwege de organisatieontwikkeling bij het Cluster W&I lopen een aantal andere voorgenomen verbeteringen minder snel dan verwacht.
- Dichterbij de inwoner en integraal: deze inspanningslijn gericht op het activeren (op weg naar werk) van Arnhemmers die al lange tijd aan de kant staan en afhankelijk zijn van inkomensondersteuning ligt gedeeltelijk op koers. De vereiste gebiedsgerichte samenwerking tussen Werk & Inkomen, Sociale wijkteams en teams Leefomgeving is met het project 'Werken Loont' in 2019 voorbereid. Implementatie loopt enige vertraging op vanwege de organisatieontwikkeling van het cluster Werk & Inkomen.
- Perspectief bieden: deze inspanningslijn gericht op het verbeteren van de ketensamenwerking tussen Cluster W&I, Centrum voor Activerend Werk (CAW), het arbeidsontwikkelbedrijf Scalabor, Werkgeversservicepunt (WSP) en Leer Werk Loket (LWL) ligt gedeeltelijk op koers. Door gefaseerd te werken aan het verbeteren van de ketenregierol van het cluster Werk & Inkomen worden er vorderingen gemaakt met het optimaliseren van de ketensamenwerking. CAW, Scalabor, WSP en LWL geven adequaat invulling aan hun doorontwikkelagenda's. Speciale aandacht gaat uit naar de ontwikkeling en implementatie van 'methodische werkwijzen' en het verbinden van de lokale inzetten en aanpakken met de activiteiten die voortkomen uit de regionale Strategische Agenda Arbeidsmarkt Midden Gelderland en de regionale Uitvoeringsagenda Perspectief Op Werk.
- Inclusief werk: deze inspanningslijn gericht op het stimuleren van inclusief ondernemerschap ligt op koers. Samen met onze uitvoeringspartners worden regionale netwerken van inclusieve ondernemers ondersteund. Het Werkinvesteringsfonds (WIF) is op- en ingericht en de eerste aanvragen zijn inmiddels gehonoreerd. Met werkgevers en MBO-instellingen worden diverse branchegerichte aanpakken en leerwerkketens (met baangarantie) ingevuld. Voorts wordt gewerkt aan een regionale harmonisatie van het beleid en de uitvoering rondom Social Return On Investment en wordt een businesscase voorbereid rondom 'basiswerk'.
- Samen sterk: deze inspanningslijn gericht op het versterken van de regionale samenwerking tussen werkgeversorganisaties, werknemersorganisaties, onderwijsinstellingen en gemeenten ligt op koers. In 2019 is de Arbeidsmarkt Periodieke Ketenanalyse (APK) ontwikkeld en getest. Ook is in arbeidsregionaal verband gewerkt aan de Strategische Agenda Arbeidsmarkt Midden Gelderland en de uitvoeringsagenda Perspectief Op Werk. Om de gezamenlijke positionering en lobby richting Rijk te versterken wordt de verbinding gezocht met de Human Capital Agenda van de Economic Board Arnhem-Nijmegen.
- Monitoring & sturing: deze inspanningslijn gericht op het verbeteren van de monitoring van het programma Doorbraak Naar Werk ligt gedeeltelijk op koers. In de tweede helft van 2019 is Monitor 1.0 opgeleverd. Met het project 'Monitoring Doorbraak Naar Werk' wordt in een interactief proces (versneld) gewerkt aan verbetering van de monitoring.
Afhandeling amendementen MJPB 2019-2022
Amendement 'Tekstuele puntjes op de i' (18A34)
De tekstuele punten zijn aangepast in de geamendeerde MJPB 2019-2022.
Prestatiedoelen | |
---|---|
Meer Arnhemmers richting (betaald) werk | |
Turap 2 2019 | |
Zeker belangrijk in relatie tot dit specifieke doel zijn de thans lopende voorbereidingen voor sluitende aanpakken rondom kwetsbare jongeren en statushouders/ nieuwkomers, de voorbereiding op organisatieontwikkeling van het Cluster Werk&Inkomen, en het Versnellingsteam dat sinds eind 2018 operationeel is. Daarnaast zijn we aan de slag om de samenwerking in de keten, met het centrum voor activerend werk (CAW), Scalabor en Werkgeversservicepunt Midden-Gelderland (WSP) zo goed mogelijk te laten lopen. De regionale samenwerking in het kader van Perspectief op Werk, gaat hier ook bij helpen. Evenals de verdergaande verbreding en harmonisatie van de werkwijze bij SROI, de werkgeversdienstverlening en de publiek – private samenwerkingen rondom branchegerichte leer-werk-ketens. | |
Jaarverslag 2019 | |
De inzet op dit prestatiedoel ligt op koers. De effecten van de inzet zijn nu nog niet allemaal even groot. De inzet van het versnellingsteam bij Werk & Inkomen, dat sinds eind 2018 operationeel is, bleek in 2019 al effect op te leveren. Deze werkwijze pakken we in 2020 dan ook weer verder op. Samen met de beleidsinterventies moet de in 2019 gestarte organisatieontwikkeling bij Werk & Inkomen er in 2020 en volgende jaren toe leiden dat uiteindelijk structureel meer Arnhemmers richting betaald werk zullen gaan. | |
Meer Arnhemmers minder afhankelijk van inkomensondersteuning | |
Turap 2 2019 | |
Het aantal Arnhemmers met een participatiewet-uitkering (PW-uitkeringen) is vanaf medio 2017 gestaag gedaald en over het eerste kwartaal van 2019 gestabiliseerd. Arnhem lijkt hiermee nauwelijks af te wijken van het landelijke beeld dat in het eerste kwartaal eveneens geen op- of neerwaartse beweging in het uitkeringsvolume liet zien. Ten opzichte van de door het Rijk ingeschatte landelijke ontwikkeling blijft Arnhem nog wel achter. In september/oktober maakt het Rijk echter een nieuwe inschatting en in april 2020 zal de werkelijke landelijke ontwikkeling bekend zijn. | |
Jaarverslag 2019 | |
Het bestandsvolume daalt in Arnhem ongeveer net zo snel als in vergelijkbare gemeenten. Het aantal betaalde uitkeringen van Arnhem is sinds januari 2019 gedaald van 8.006 naar 7.733 in december 2019. Het aandeel Arnhemmers met een uitkering dat parttime werkt stijgt naar 8%. We naderen daarmee het percentage van vergelijkbare gemeenten (9%). | |
Meer inclusieve werkgelegenheid in de arbeidsmarktregio Midden Gelderland (meer passend werk voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt) | |
Turap 2 2019 | |
In Turap 2 is alleen over afwijkingen gerapporteerd. De status van dit prestatiedoel was op dat moment 'op koers'. | |
Jaarverslag 2019 | |
De wens om te komen tot een meer inclusieve arbeidsmarkt, waarbij meer Arnhemmers structureel kunnen meedoen in passend werk, hebben we in 2019 op diverse manieren vormgegeven. De focus ligt hierbij zowel op Arnhem als op de arbeidsmarktregio, omdat werkgelegenheid meer regionaal dan stedelijk moet worden ingericht. | |