Naamloze Vennootschap
- Naamloze Vennootschap NV Bank Nederlandse Gemeenten
NV Bank Nederlandse Gemeenten
Vestigingsplaats
Den Haag
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Programma
R9 Financiën en bedrijfsvoering
Doel verbonden partij
De BNG is de 'bankier ten dienste van overheden', waaronder voor gemeenten.
Deelnemers in samenwerking
De gemeente heeft minder dan 1% van de aandelen. De andere aandeelhouders zijn de Staat der Nederlanden (50%), provincies en gemeenten.
Bestuurlijk belang
De concerntreasurer is gemachtigde voor de aandeelhoudersvergadering.
Financieel belang
De gemeente Arnhem heeft 496.470 aandelen van de BNG in bezit (bijna 1%) en is daarmee een van de grootste gemeentelijke aandeelhouders van de BNG
Eigen vermogen
Per 01-01-2019 €
495.300.000
Per 31-12-2019 €
499.100.000
Vreemd vermogen
Per 01-01-2019 €
1.325.180.000
Per 31-12-2019 €
1.448.020.000
Financieel resultaat
Resultaat 2019 €
-163.000.000
Bijdrage Arnhem
Resultaat 2019 €
-1.414.940
Ontwikkelingen
De operationele resultaten van het jaar 2019 zijn niet substantieel afgeweken van 2018, maar de bank heeft in 2019 voorzieningen moeten treffen waardoor de netto winst ten opzichte van 2018 is gehalveerd.
Daarnaast voldoet de bank ruimschoots aan alle kapitaaleisen van de toezichthouder, de ECB.Risico profiel
Risico's
Laag
Voortgang Beheersstrategie
Niet van toepassing.
Stichting
- Stichting Dataland
Dataland
Vestigingsplaats
Gouda
Rechtsvorm
Stichting
Programma
R9 Financiën en bedrijfsvoering
Doel verbonden partij
Het ontzorgen, ondersteunen en faciliteren van gemeenten op het gebied van geo-, woz- en vastgoedinformatie, oftewel objectinformatie.
Deelnemers in samenwerking
(Op 7 na) alle gemeenten. De rol die dataland vervulde is door andere partijen grotendeels overgenomen. Dataland gaat daarom haar activiteiten afbouwen.
Bestuurlijk belang
Certificaathouders participeren in DataLand en hebben invloed op het beleid van DataLand via het bestuur. Het afdelingshoofd van de afdeling Informatie is gemachtigd voor deze rol.
Financieel belang
De gemeente heeft certificaten van aandelen DataLand B.V. Deze inkomsten worden door DataLand gebruikt om de kerntaken uit te voeren: ontzorgen, ondersteunen en faciliteren van gemeenten.
Eigen vermogen
Per 01-01-2019 €
112.313
Per 31-12-2019 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2019 €
463.084
Per 31-12-2019 €
Financieel resultaat
Resultaat 2019 €
Bijdrage Arnhem
Resultaat 2019 €
Ontwikkelingen
Dataland is haar activiteiten aan het afbouwen en onder te brengen bij de VNG en het Kadaster. Zo heeft zij inmiddels het Gemeentelijke Geoberaad ondergebracht bij VNG-realisatie. Over de overige activiteiten zal begin 2020 duidelijk worden waar deze worden ondergebracht en wanneer. Dit zal tenminste voor 1 januari 2022 zijn afgerond, want dan zal Dataland haar activiteiten beëindigen.
Risico profiel
Risico's
Laag
Voortgang Beheersstrategie
Niet van toepassing.
Gemeenschappelijke regeling
- Gemeenschappelijke regeling BVO De Connectie
BVO De Connectie
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma
R9 Financiën en bedrijfsvoering
Doel verbonden partij
De Connectie is een gemeenschappelijke regeling met de gemeenten Rheden en Renkum op het gebied van bedrijfsvoering.
Deelnemers in samenwerking
Gemeente Arnhem, gemeente Renkum en gemeente Rheden
Bestuurlijk belang
Opdrachtgever is de concerndirecteur, wethouder Jan van Dellen is lid van het bestuur.
Financieel belang
Het Arnhems aandeel in De Connectie bedraagt 72%
Eigen vermogen
Per 01-01-2019 €
1.308.000
Per 31-12-2019 €
408.000
Vreemd vermogen
Per 01-01-2019 €
8.660.000
Per 31-12-2019 €
7.306.000
Financieel resultaat
Resultaat 2019 €
Bijdrage Arnhem
Resultaat 2019 €
28.913.000
Ontwikkelingen
Het afgelopen jaar is er door De Connectie focus aangebracht. Focus op het ketengericht werken, het van buiten naar binnen werken en op professionaliteit door ontwikkeling van medewerkers. Daarnaast heeft 2019 in het teken gestaan van het op orde brengen van de ICT onder de motorkap.
Risico profiel
Risico's
Hoog
Voortgang Beheersstrategie
De Connectie is een organisatie waarbij de beheersing vooral is gericht op het actief verbinden van de gemeentelijke belangen met de belangen van een goede bedrijfsvoeringsorganisatie. Op verschillende niveaus en vanuit verschillende perspectieven wordt er actief samengewerkt. De strategische aspecten komen in het Bestuurdersoverleg aan de orde. Binnen het Opdrachtgeversoverleg, worden de tactisch en operationele aspecten besproken en waar nodig bijgestuurd. In het demandmanagementoverleg worden de vraag en aanbod aspecten besproken en afgestemd en binnen het controllersoverleg worden de financiële zaken besproken. In deze verschillende gremia worden alle risico's die gepaard gaan met de transitie van De Connectie besproken en is daarmee ook de beheersstrategie gedefinieerd. Arnhem zet in op een actieve betrokkenheid en een open communicatie met De Connectie. Dit om zicht te hebben op het ontstaan van risico's alsmede de beheersing van de risico's door De Connectie zelf.
Er wordt in de begroting een aantal risico's beschreven die significant zijn in financiële termen, maar ook voor de dienstverlening. Naast het onderzoek dat De Connectie zelf heeft laat uitvoeren om de haalbaarheid van de opdracht tot harmonisatie, standaardisatie en digitalisering te toetsen, heeft de gemeente Arnhem samen met De Connectie de stand van zaken en de kwetsbaarheden binnen het ICT-domein laten onderzoeken.