Hierna wordt per verbonden partij een aantal gegevens weergegeven. Naast stamgegevens zijn dit, het bestuurlijke en financiële belang, financiële gegevens over het vermogen en resultaat (indien beschikbaar), actuele ontwikkelingen en de weergave van het risicoprofiel (indien beschikbaar).
Besloten Vennootschappen
- Besloten Vennootschappen Facility Point
Facility Point
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Besloten Vennootschap
Programma
R3 Economie
Doel verbonden partij
Ten behoeve van de ontwikkeling van het bedrijvenpark IJsseloord 2 is destijds (in 1999) Facility Point Arnhem opgericht, een verzamelgebouw voor startende en kleine bedrijven. Voor de oprichting is een EFRO-subsidie ontvangen, waarbij als voorwaarde gold dat de gemeente, de aanvrager van de subsidie, gedurende een aantal jaren verbonden moest blijven aan de B.V. De verbonden partij Facility Point heeft inhoudelijk geen relatie met gemeentelijke beleidsterreinen.
Deelnemers in samenwerking
Gemeente Arnhem, N.V. Gelderse Ontwikkelingsmaatschappij en Klaassen Vastgoed Ontwikkeling B.V.
Bestuurlijk belang
De concerntreasurer is gemachtigd als aandeelhouder.
Financieel belang
De gemeente bezit 37,5% van de aandelen in Facility Point.
Eigen vermogen
Per 01-01-2019 €
1.969.000
Per 31-12-2019 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2019 €
2.050.000
Per 31-12-2019 €
Financieel resultaat
Resultaat 2019 €
Bijdrage Arnhem
Resultaat 2019 €
Ontwikkelingen
In 2019 heeft OostNL, rechtsopvolger van de Gelderse Ontwikkelingsmaatschappij, de aandelen verkocht aan Klaassen Vastgoed en aan Color Business Center.
Om op een goede manier te kunnen (blijven) concurreren met de andere bedrijfsverzamelgebouwen in de gemeente Arnhem zijn plannen voorbereid voor een grote renovatie van het gebouw van Facility Point op IJsseloord 2.Risico profiel
Risico's
Laag
Voortgang Beheersstrategie
Niet van toepassing.
ENDVBEND
- Besloten Vennootschappen Scalabor B.V.
Scalabor B.V.
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Besloten Vennootschap
Programma
R6 Participatie en maatschappelijke ondersteuning
Doel verbonden partij
Scalabor B.V. is een arbeidsontwikkelbedrijf dat inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt uit de arbeidsmarktregio Midden-Gelderland ondersteunt bij het overbruggen van die afstand. Scalabor begeleidt inwoners die dat nodig hebben - in opdracht van gemeenten - naar passend en zo regulier mogelijk werk. Scalabor richt zich op het ontdekken en ontwikkelen van talenten van mensen in een werksituatie. Een belangrijke dienstverlening is de invulling van het materiële werkgeverschap van SW-medewerkers waarvan het formele werkgeverschap is belegd bij de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Regio Centraal Gelderland Sociaal Domein/ module WGSW.
Deelnemers in samenwerking
Gemeente Arnhem is 100% aandeelhouder van Scalabor B.V. De Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Regio Centraal Gelderland Sociaal Domein/ module WGSW detacheert SW-medewerkers, in opdracht van de deelnemende gemeenten, bij Scalabor B.V. Daarnaast koopt gemeente Arnhem (als klant) ook ontwikkeltrajecten in bij Scalabor B.V. voor inwoners die een beroep doen op ondersteuning vanuit de Participatiewet.
Bestuurlijk belang
De concerndirecteur van gemeente Arnhem is gemachtigd om namens de gemeente Arnhem stemrecht uit te oefenen in de vergadering van aandeelhouders. De Gemeente Arnhem heeft een borgstelling afgegeven van € 4.000.000 voor een financieringsovereenkomst tussen Scalabor en de Bank Nederlandse Gemeenten lopende tot 26 februari 2021.
Financieel belang
100%
Eigen vermogen
Per 01-01-2019 €
4.882.299
Per 31-12-2019 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2019 €
5.185.609
Per 31-12-2019 €
Financieel resultaat
Resultaat 2019 €
4.882.299
Bijdrage Arnhem
Resultaat 2019 €
Ontwikkelingen
Per 1-1-2019 werd het formele werkgeverschap van SW-medewerkers dat belegd was bij de Gemeenschappelijke Regeling Presikhaaf Bedrijven overgeheveld naar de module WGSW van de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Regio Centraal Gelderland Sociaal Domein.
Scalabor biedt passend werk voor mensen met een aanstelling in het kader van de Sociale Werkvoorziening (SW) en arbeidsontwikkeltrajecten voor mensen uit de doelgroep van de Participatiewet.
Ten aanzien van 'Passend werk':
- Het aantal Arnhemmers dat bij Scalabor werkt op basis van een SW-aanstelling daalt. Logisch, want sinds de Participatiewet is er geen nieuwe instroom meer.
- Steeds meer SW-medewerkers werken ‘buitenshuis’. Dat wil zeggen extern gedetacheerd bij een (reguliere) werkgever in plaats van intern bij Scalabor.
- Die beweging ‘van binnen naar buiten’ gebeurt op basis van Individuele Ontwikkelplannen (IOP). Op dit moment heeft 88% van de SW-medewerkers een IOP.
Ten aanzien van 'Arbeidsontwikkeltrajecten':
- Scalabor heeft samen met werkgevers en MBO een ruim aanbod van branchegerichte leer-werk-lijnen opgezet.
- In geheel 2019 werden vanuit het cluster Werk & Inkomen 506 Arnhemmers aangemeld bij Scalabor (dit is inclusief de aanmeldingen in het laatste kwartaal van 2018 die vallen onder het contract van 2019). Er kregen 466 Arnhemmers een intake bij Scalabor en gingen er 289 naar het Arbeidsontwikkelcentrum (AOC). Gedurende 2019 hebben 233 Arnhemmers bij Scalabor een werkend leren-traject gevolgd.Risico profiel
Risico's
Middel
Voortgang Beheersstrategie
Scalabor heeft een gemiddeld (tot hoog) risicoprofiel. Dit komt omdat: de inzet van Scalabor cruciaal is voor de gemeentelijke uitvoering van de Participatie wet; de maatschappelijke en financiële impact van eventueel disfunctioneren van Scalabor groot zijn; de omgeving van Scalabor een grote dynamiek kent en sterk beïnvloed wordt door landelijke wet- en regelgeving en de gemeentelijke uitvoering daarvan. Het is daarom van belang te beschikken over een adequate beheersstrategie gericht op het wegnemen en elimineren van de ongewenste effecten van de risico's en het borgen van de continuïteit van de verbonden partij.
De governance rondom Scalabor was in de basis adequaat geregeld en georganiseerd. De risicobeheersing over 2019 stond in het teken van de borging en doorontwikkeling hiervan. Concreet ging het om de aanscherping van de gemeentelijke aandeelhouders rol en een passende monitoring en beïnvloeding van de drie gewenste strategische sporen (van sociale werkvoorziening naar arbeidsontwikkelbedrijf, van bolwerk naar netwerk, van hekkensluiter naar middenmoter), een goede invulling van de gemeentelijke klantrol richting Scalabor, een adequate invulling van de informatiebehoefte van de aandeelhouder door Scalabor en een periodieke update van de risico's vanuit verschillende invalshoeken (klant, eigenaar, juridisch, financieel, enzovoorts).
Op alle genoemde sporen zijn vorderingen geboekt. Belangrijke aandachtspunten voor 2020 zijn de verdere ontwikkeling van de klantrol, het verbeteren van de ketensamenwerking (Cluster Werk & Inkomen (W&I), Centrum voor Activerend Werk (CAW), Scalabor en Werkgeversservicepunt (WSP)) en het verder in positie brengen van Scalabor als 'vangnet/ springplank' werkgever voor de doelgroep van de Participatiewet.ENDVBEND
- Besloten Vennootschappen Sportbedrijf Arnhem
Sportbedrijf Arnhem
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Besloten Vennootschap
Programma
R5 cultuur, recreatie en sport
Doel verbonden partij
Het sportbedrijf voert het sportbeleid uit. Arnhem stimuleert en faciliteert bewegen en sporten en Arnhem benut de kracht van beide, voor een beter welzijn van de stad.
Deelnemers in samenwerking
Gemeente Arnhem
Bestuurlijk belang
De gemeente Arnhem is 100% aandeelhouder van de BV Sportbedrijf Arnhem. Als aandeelhouder is de gemeente Arnhem lid van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AvA). Het mandaat om als aandeelhouder op te treden is door het college neergelegd bij de concerndirecteur.
Financieel belang
De gemeente Arnhem heeft het volledige eigendom.
Eigen vermogen
Per 01-01-2019 €
45.000
Per 31-12-2019 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2019 €
16.886.000
Per 31-12-2019 €
Financieel resultaat
Resultaat 2019 €
Bijdrage Arnhem
Resultaat 2019 €
15.806.000
Ontwikkelingen
De nieuwbouw van zwembad Valkenhuizen is in 2019 voortgezet, waardoor sportbedrijf Arnhem naar verwachting in 2020 het nieuwe zwembad in gebruik kan nemen. In 2019 is gewerkt aan de financiële transparantie en de rapportage op effectiviteit van de activiteiten in relatie tot de doelstellingen van de opdrachtgever. Dit is echter ook na 2019 nog onvoldoende en blijft een aandachtspunt voor het komende jaar. In 2019 is een stap gezet in het vormgeven van integraal opdrachtgeverschap; de uitvraag 2020 aan Sportbedrijf is in gezamenlijkheid met de Teams Leefomgeving opgezet, zodat de opdracht aan het sportbedrijf beter aansluit bij Van Wijken Weten. Hierin is het sportbedrijf zelf ook bij aangesloten. Onderdeel hiervan zijn structurele overleggen van Sportbedrijf met de teams leefomgeving, om zodoende aan te kunnen sluiten bij de wijkspeerpunten.
Risico profiel
Risico's
Hoog
Voortgang Beheersstrategie
Om de verwachtingen over en weer beter in beeld te krijgen hebben de gemeente als eigenaar en opdrachtgever en het sportbedrijf gezamenlijk, in 2019 meerdere overleggen gehad. In het 3e kwartaal hebben ook meerdere overleggen plaatsgevonden met de raad van commissarissen.
Er is gebleken dat de verwachtingen en opvattingen van de gemeente en het sportbedrijf op een aantal punten redelijk ver uit elkaar liggen. Ook zijn op een aantal thema's in het verleden onvoldoende duidelijke afspraken gemaakt. In 2019 is van buiten de gemeente Arnhem een tijdelijk opdrachtgever aangetrokken met als opdracht om deze verwachtingen naar elkaar op één lijn te krijgen en waar nodig aanvullende afspraken te maken. Dit proces loopt door in 2020.
De organisatie van het Sportbedrijf en de samenwerking met de gemeente Arnhem moet de komende jaren nog verder professionaliseren. Hiertoe hebben de opdrachtgever en de teams leefomgeving een slag gemaakt door afspraken te maken over de werkwijze en gezamenlijk de uitvraag 2020 voor het sportbedrijf aan te scherpen.
De financiële functie binnen het Sportbedrijf moet zich nog ontwikkelen. Ook het inzicht in de kostprijs van de producten kan nog verbeteren. In het tweede kwartaal 2019 is het sportbedrijf gekomen met een eerste aanzet ten aanzien van de kostprijs van de verschillende producten. Dit is nog onvoldoende. Het inzicht in de financiële ontwikkeling was en blijft een aandachtspunt.
Er zijn geen risicomanagement- of kwaliteitssystemen opgezet binnen het Sportbedrijf. De focus voor 2019 lag bij het op orde krijgen van de AO/IC en de inhoudelijke afstemming. Dit zal ook in 2020 grotendeels de focus zijn.
De informatievoorziening van het Sportbedrijf aan de gemeente Arnhem als opdrachtgever, is in ontwikkeling. Het sportbedrijf heeft in de kwartaalrapportages steeds conform afgesproken format gerapporteerd. Over de kwaliteit en met name over de (on-)mogelijkheden van rapportage over effectiviteit en efficiëntie van interventies in de stad wordt nog met elkaar gesproken, alsmede wensen voor de toekomst op wijkniveau.
ENDVBEND
- Besloten Vennootschappen Recreatieschap Over - Betuwe
Recreatieschap Over-Betuwe
Vestigingsplaats
Kerk - Avezaath
Rechtsvorm
Besloten Vennootschap
Programma
R3 Economie
Doel verbonden partij
Ontwikkelen, exploiteren en onderhouden van toeristische en dag recreatieve infrastructuur in het rivierengebied.
Deelnemers in samenwerking
Natuur- en Recreatieschap Lingegebied, Recreatieschap Nederrijn, Lek en Waal, Recreatieschap Over- Betuwe en gemeente Arnhem.
Bestuurlijk belang
Vanuit gemeente Arnhem participeren wethouder De Vroome en raadslid Manders in het Algemeen bestuur van B.V. Recreatiemaatschappij Rivierengebied
Financieel belang
Eigen vermogen
Per 01-01-2019 €
27.015.000
Per 31-12-2019 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2019 €
3.674.000
Per 31-12-2019 €
Financieel resultaat
Resultaat 2019 €
Bijdrage Arnhem
Resultaat 2019 €
Ontwikkelingen
In 2019 zijn de belangrijkste ontwikkelingen de volgende:
Rijkerswoerdse Plassen:
- Er is geïnvesteerd in de sportvoorzieningen rondom de Rijkerswoerdse Plassen. Enkele jaren geleden zijn de eerste voorzieningen geplaats. Dit was een succes, met een groei van ongeveer 35.000 bezoekers. In 2019 is het aantal voorzieningen uitgebreid.
- De lodges; het plan om lodges te plaatsen bij de Rijkerswoerdse Plassen loopt in 2019 en 2020 door. Er is gewerkt aan de wijziging van het bestemmingsplan (Overbetuwe). Dit zal in 2020 vastgesteld moeten worden waarna de ontwikkeling verder kan.Zeegbos:
- Het onderhoud wordt op basisniveau gehouden.
- Een deel van de erfpacht ligt bij het recreatieschap. Het andere deel ligt bij staatsbosbeheer.
- Vanuit bewoners bestaat de wens om meer betrokken te zijn bij het bos.Risico: bij de verzelfstandiging is er een vermogen meegegeven, waar uit het rendement ervan de jaarlijkse exploitatielasten moeten worden bekostigd.
het risico is dat het rendement lager is dan de benodigde gelden voor de exploitatie en dus dat een deel van de exploitatielasten ongedekt blijft.Risico profiel
Risico's
Voortgang Beheersstrategie
Niet van toepassing.
ENDVBEND
Naamloze Vennootschappen
- Naamloze Vennootschappen Bank Nederlandse Gemeenten
NV Bank Nederlandse Gemeenten
Vestigingsplaats
Den Haag
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Programma
R9 Financiën en bedrijfsvoering
Doel verbonden partij
De BNG is de 'bankier ten dienste van overheden', waaronder voor gemeenten.
Deelnemers in samenwerking
De gemeente heeft minder dan 1% van de aandelen. De andere aandeelhouders zijn de Staat der Nederlanden (50%), provincies en gemeenten.
Bestuurlijk belang
De concerntreasurer is gemachtigde voor de aandeelhoudersvergadering.
Financieel belang
De gemeente Arnhem heeft 496.470 aandelen van de BNG in bezit (bijna 1%) en is daarmee een van de grootste gemeentelijke aandeelhouders van de BNG
Eigen vermogen
Per 01-01-2019 €
495.300.000
Per 31-12-2019 €
499.100.000
Vreemd vermogen
Per 01-01-2019 €
1.325.180.000
Per 31-12-2019 €
1.448.020.000
Financieel resultaat
Resultaat 2019 €
-163.000.000
Bijdrage Arnhem
Resultaat 2019 €
-1.414.940
Ontwikkelingen
De operationele resultaten van het jaar 2019 zijn niet substantieel afgeweken van 2018, maar de bank heeft in 2019 voorzieningen moeten treffen waardoor de netto winst ten opzichte van 2018 is gehalveerd.
Daarnaast voldoet de bank ruimschoots aan alle kapitaaleisen van de toezichthouder, de ECB.Risico profiel
Risico's
Laag
Voortgang Beheersstrategie
Niet van toepassing.
ENDVBEND
Stichtingen
- Stichtingen Dataland
Dataland
Vestigingsplaats
Gouda
Rechtsvorm
Stichting
Programma
R9 Financiën en bedrijfsvoering
Doel verbonden partij
Het ontzorgen, ondersteunen en faciliteren van gemeenten op het gebied van geo-, woz- en vastgoedinformatie, oftewel objectinformatie.
Deelnemers in samenwerking
(Op 7 na) alle gemeenten. De rol die dataland vervulde is door andere partijen grotendeels overgenomen. Dataland gaat daarom haar activiteiten afbouwen.
Bestuurlijk belang
Certificaathouders participeren in DataLand en hebben invloed op het beleid van DataLand via het bestuur. Het afdelingshoofd van de afdeling Informatie is gemachtigd voor deze rol.
Financieel belang
De gemeente heeft certificaten van aandelen DataLand B.V. Deze inkomsten worden door DataLand gebruikt om de kerntaken uit te voeren: ontzorgen, ondersteunen en faciliteren van gemeenten.
Eigen vermogen
Per 01-01-2019 €
112.313
Per 31-12-2019 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2019 €
463.084
Per 31-12-2019 €
Financieel resultaat
Resultaat 2019 €
Bijdrage Arnhem
Resultaat 2019 €
Ontwikkelingen
Dataland is haar activiteiten aan het afbouwen en onder te brengen bij de VNG en het Kadaster. Zo heeft zij inmiddels het Gemeentelijke Geoberaad ondergebracht bij VNG-realisatie. Over de overige activiteiten zal begin 2020 duidelijk worden waar deze worden ondergebracht en wanneer. Dit zal tenminste voor 1 januari 2022 zijn afgerond, want dan zal Dataland haar activiteiten beëindigen.
Risico profiel
Risico's
Laag
Voortgang Beheersstrategie
Niet van toepassing.
ENDVBEND
Gemeenschappelijke Regelingen
- Gemeenschappelijke Regelingen BVO De Connectie
BVO De Connectie
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma
R9 Financiën en bedrijfsvoering
Doel verbonden partij
De Connectie is een gemeenschappelijke regeling met de gemeenten Rheden en Renkum op het gebied van bedrijfsvoering.
Deelnemers in samenwerking
Gemeente Arnhem, gemeente Renkum en gemeente Rheden
Bestuurlijk belang
Opdrachtgever is de concerndirecteur, wethouder Jan van Dellen is lid van het bestuur.
Financieel belang
Het Arnhems aandeel in De Connectie bedraagt 72%
Eigen vermogen
Per 01-01-2019 €
1.308.000
Per 31-12-2019 €
408.000
Vreemd vermogen
Per 01-01-2019 €
8.660.000
Per 31-12-2019 €
7.306.000
Financieel resultaat
Resultaat 2019 €
Bijdrage Arnhem
Resultaat 2019 €
28.913.000
Ontwikkelingen
Het afgelopen jaar is er door De Connectie focus aangebracht. Focus op het ketengericht werken, het van buiten naar binnen werken en op professionaliteit door ontwikkeling van medewerkers. Daarnaast heeft 2019 in het teken gestaan van het op orde brengen van de ICT onder de motorkap.
Risico profiel
Risico's
Hoog
Voortgang Beheersstrategie
De Connectie is een organisatie waarbij de beheersing vooral is gericht op het actief verbinden van de gemeentelijke belangen met de belangen van een goede bedrijfsvoeringsorganisatie. Op verschillende niveaus en vanuit verschillende perspectieven wordt er actief samengewerkt. De strategische aspecten komen in het Bestuurdersoverleg aan de orde. Binnen het Opdrachtgeversoverleg, worden de tactisch en operationele aspecten besproken en waar nodig bijgestuurd. In het demandmanagementoverleg worden de vraag en aanbod aspecten besproken en afgestemd en binnen het controllersoverleg worden de financiële zaken besproken. In deze verschillende gremia worden alle risico's die gepaard gaan met de transitie van De Connectie besproken en is daarmee ook de beheersstrategie gedefinieerd. Arnhem zet in op een actieve betrokkenheid en een open communicatie met De Connectie. Dit om zicht te hebben op het ontstaan van risico's alsmede de beheersing van de risico's door De Connectie zelf.
Er wordt in de begroting een aantal risico's beschreven die significant zijn in financiële termen, maar ook voor de dienstverlening. Naast het onderzoek dat De Connectie zelf heeft laat uitvoeren om de haalbaarheid van de opdracht tot harmonisatie, standaardisatie en digitalisering te toetsen, heeft de gemeente Arnhem samen met De Connectie de stand van zaken en de kwetsbaarheden binnen het ICT-domein laten onderzoeken.
ENDVBEND
- Gemeenschappelijke Regelingen BVO Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen
BVO Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma
R6 Participatie en maatschappelijke ondersteuning
Doel verbonden partij
Het Doelgroepenvervoer werd voorheen uitgevoerd door de Stadsregio Arnhem Nijmegen die van rechtswege in 2015 is komen te vervallen. In april 2016 is de Vervoersorganisatie regio Arnhem Nijmegen opgericht ten behoeve van het aanvullend vervoer Arnhem Nijmegen (Avan). Het is een gemeenschappelijke regeling, gebaseerd op een bedrijfsvoeringsorganisatie. Eén van de taken van deze Vervoersorganisatie is het regelen van het doelgroepenvervoer, waarbij sprake is van een bundeling van het doelgroepenvervoer (Wmo-vervoer, leerlingenvervoer en instellingsvervoer). Gezamenlijke sturing en (financiële) beheersing van uitvoeringstaken en uitvoering van ondersteunende processen op het gebied van doelgroepenvervoer en aanvullend vervoer voor de deelnemers.
Deelnemers in samenwerking
Regio Arnhem en regio Nijmegen
Bestuurlijk belang
Wethouder R. van der Zee is lid van het bestuur
Financieel belang
De gemeente Arnhem draagt volgens een verdeelsleutel bij aan de exploitatie. De kosten van de bedrijfsvoeringsorganisatie worden bepaald op basis van het inwoneraantal. De vervoerskosten op basis van rekeneenheden van het vervoer.
Eigen vermogen
Per 01-01-2019 €
Per 31-12-2019 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2019 €
8.795.635
Per 31-12-2019 €
Financieel resultaat
Resultaat 2019 €
Bijdrage Arnhem
Resultaat 2019 €
5.180.354
Ontwikkelingen
Middels het nemen van maatregelen in de uitvoering van het doelgroepenvervoer - binnen de bestaande contracten en beleidskaders - wordt gestuurd op het terugdringen van vervoerskosten. In nauwe samenspraak met gemeentes wordt middels aanpassing van beleid gestuurd op de toestroom in, en het gebruik van het doelgroepenvervoer. Eind 2019 heeft het college van Arnhem nieuwe beleidsregels voor Wmo en Jeugdwet aangenomen, waarvan vervoer een onderdeel is. Daarnaast heeft de Vervoersorganisatie in 2019 binnen de bestaande contractafspraken wijzigingen doorgevoerd die geleid hebben tot het terugdringen van de vervoerskosten voor de gehele regio.
In 2019 is besloten hoe het doelgroepenvervoer per augustus 2020 wordt vormgegeven. Alle deelnemende gemeenten hebben besloten om samen te blijven werken op het gebied van doelgroepenvervoer en een aantal hebben meer vervoerstromen in Avan ondergebracht of gaan deze op korte termijn onder brengen. Ook is er in 2019 gekozen om de regiefunctie vanaf 1 augustus 2020 anders in te gaan richten. Vervoerders worden weer verantwoordelijk voor de planning en voor routevervoer direct aanspreekpunt voor gemeenten en inwoners. Voor het vraagafhankelijk vervoer wordt gewerkt met een apart aanbesteed callcenter.Risico profiel
Risico's
Hoog
Voortgang Beheersstrategie
De risico's waarmee BVO DRAN te maken heeft gehad en nog steeds heeft zijn een veranderende relatie met de Provincie, stijgende vervoerskosten, een zeer dynamische omgeving, kwetsbare burgers en daarmee politieke gevoeligheid, aflopende regie- en vervoercontracten en krapte op de arbeidsmarkt.
Structureel ontvangt de gemeente van de BVO DRAN managementinformatie en zogenaamde rittenbakken. Er is ongeveer tien keer per jaar ambtelijk en vier keer per jaar bestuurlijk overleg. Indien gewenst kan iedere deelnemende gemeente bij stemming de escape-procedure toepassen (reguliere stemverhouding is iedere gemeente één stem, bij escapeprocedure is de stemverhouding op basis van aantal inwoners).
In 2018 is gestart met een 'knoppenplan'. Om te komen tot kostenbesparingen wordt met dit knoppenplan binnen bestaand beleid het vervoer op een andere wijze georganiseerd en uitgevoerd. Dit plan wordt is in 2019 intern geëvalueerd. In 2019 heeft het college van Arnhem nieuwe beleidsregels voor Wmo en Jeugdwet aangenomen, waarvan vervoer een onderdeel is. Daarnaast heeft de Vervoersorganisatie in 2019 binnen de bestaande contractafspraken wijzigingen doorgevoerd die geleid hebben tot het terugdringen van de vervoerskosten voor de gehele regio.
Eind 2018 is het (regionale) onderzoek naar de toekomst van Avan gestart. In 2019 is besloten hoe het doelgroepenvervoer per augustus 2020 wordt vormgegeven. Alle deelnemende gemeenten hebben besloten om samen te blijven werken op het gebied van doelgroepenvervoer en een aantal hebben meer vervoerstromen in Avan ondergebracht of gaan deze op korte termijn onder brengen. Ook is er in 2019 gekozen om de regiefunctie vanaf 1 augustus 2020 anders in te gaan richten. Vervoerders worden weer verantwoordelijk voor de planning en voor routevervoer direct aanspreekpunt voor gemeenten en inwoners. Voor het vraagafhankelijk vervoer wordt gewerkt met een apart aanbesteed callcenter. Eind 2019 heeft de voorlopige gunning plaatsgevonden voor de drie aanbestedingen; routevervoer, vraagafhankeljk vervoer en het callcenter. In 2020 zal duidelijk worden wat de financiële gevolgen van de aanbesteding voor de gemeente Arnhem zijn.
ENDVBEND
- Gemeenschappelijke Regelingen Euregio RijnWaal
Euregio RijnWaal
Vestigingsplaats
Kleve (D)
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma
R0 algemeen bestuur en publieke dienstverlening; R3 economie
Doel verbonden partij
De Euregio Rijn-Waal is een Nederlands-Duits openbaar lichaam waarbij 55 gemeenten en regionale overheden zijn aangesloten. De bevordering van de integratie van Europa en het slechten van nationale grenzen zijn centrale doelen van deze samenwerking (sinds 1 november 1993). De Euregio Rijn-Waal zet in op verbetering en intensiveren van grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van economie en maatschappij. In het werkgebied van de Euregio bestaan veel mogelijkheden voor een sterke economische en maatschappelijke ontwikkeling. De Euregio Rijn-Waal brengt partners bij elkaar om gezamenlijke initiatieven te starten en zo gebruik te maken van synergie-effecten. De Euregio verzorgt het programmamanagement voor het EU-programma INTERREG Duitsland-Nederland.
Deelnemers in samenwerking
55 leden, te weten 30 Nederlandse en 20 Duitse gemeenten, 3 regionale instanties en 2 Kamers van Koophandel
Bestuurlijk belang
In de Euregio Council zitten namens de gemeente Arnhem burgemeester A. Marcouch en raadsleden V. Bouma, mw. K. Kalthoff en Y. Usta
Financieel belang
Beperkt. De leden betalen een (inwoneraantal gerelateerde) contributie.
Eigen vermogen
Per 01-01-2019 €
1.880.088
Per 31-12-2019 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2019 €
1.222.233
Per 31-12-2019 €
Financieel resultaat
Resultaat 2019 €
Bijdrage Arnhem
Resultaat 2019 €
28.000
Ontwikkelingen
2019 was het laatste jaar van de Euregionale Strategische Agenda 2020. Vanaf zomer 2020 worden nieuwe duurzame sociaaleconomische grensallianties gelegd waarin overheden, kennisinstellingen en bedrijfsleven en het maatschappelijk middenveld nauw samenwerken. De Euregio heeft daar een actieve bijdrage aan geleverd als expert op het gebied van grensoverschrijdende samenwerking. Vanuit Arnhem is er in 2019 bijgedragen aan de ontwikkeling van deze Strategische Agenda 2020.
De speerpunten van de nieuwe Strategische Agenda zijn:
1. Euregionale duurzame economische ontwikkeling,
2. Euregionale Soft-skills,
3. Euregionale betrokkenheid te versterken.
De agenda wordt voor de zomer van 2020 vastgesteld door de leden van de Euregio.Door ondertekening in 2018 van een 'Memo of Understanding" hebben de burgemeesters van de zes 100.000+ gemeenten (Duisburg, Dusseldorf, Moers, Ede, Nijmegen en Arnhem) binnen de Euregio uitgesproken extra inzet te plegen op grensoverschrijdende en bovenregionale uitdagingen. Sinds 2019 is Apeldoorn toegevoegd aan het 100.000+ steden netwerk. Vanuit het 100.000+ stedennetwerk is er in 2018 een gezamenlijke "duurzaamheidsagenda" opgesteld door de 6 steden. In 2019 is verder gewerkt aan de concrete uitvoering van deze agenda en onder andere invulling gegeven aan het thema watergebonden bedrijvigheid en schone binnenvaart. De jaarlijkse burgemeestersconferentie is georganiseerd in het najaar van 2019 in Duisburg. In het 100.000+ steden netwerk wordt gewerkt aan een gezamenlijk stuk over luchtkwaliteit en de lobby die hier uit voortkomt naar onder andere partners in Brussel.
Euregionaal Arbeidsmarktplatform
De Euregio Rijn-Waal streeft naar een transparante grensoverschrijdende arbeidsmarkt. Om dit doel te bereiken is er op initatief van de Euregio Rijn-Waal op 24 januari 2019 in Arnhem besloten om een arbeidsmarktplatform voor de Euregio Rijn-Waal op te richten. In drie werkgroepen, te weten arbeidsbemiddeling, onderwijs en informatie en communicatie worden concrete acties en maatregelen in samenwerking met de regionale belanghebbenden verder ontwikkeld. Onder andere het UWV, de Agentur für Arbeit en Nederlandse en Duitse werkgevers- en werknemersorganisaties zijn bij het platform aangesloten. Het GrensInfoPunt bij de Euregio Rijn-Waal coördineert de activiteiten van het platform.
Met dit platform geeft de Euregio Rijn-Waal tevens invulling aan het punt Arbeidsmarkt zoals dit is opgenomen in de grenslandagenda die Nederland en Nordrhein-Westfalen voor het buurlandenbeleid (GROS Governance) hebben opgesteld. Deze grenslandagenda werd tijdens de eerste grenslandconferentie op 9 mei jl. in Venlo gepresenteerd. Centrale onderwerpen zijn arbeidsmarkt, onderwijs en mobiliteit. Het onderwerp veiligheid zal op een later moment aan de grenslandagenda worden toegevoegd.Stand van zaken INTERREG V A
De projectontwikkeling in het kader van het programma INTERREG V A Deutschland-Nederland is voorspoedig verlopen in 2019. Tot nu toe zijn er 39 projecten door de INTERREG-stuurgroep goedgekeurd; 9 bovenregionale projecten en 30 regionale projecten met een totaal volume aan EU-middelen van € 63,8 miljoen.Risico profiel
Risico's
Laag
Voortgang Beheersstrategie
Niet van toepassing.
ENDVBEND
- Gemeenschappelijke Regelingen GO Arnhem Nijmegen Centraal Gelderland
GO Arnhem Nijmegen City Region
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma
R0 algemeen bestuur en publieke dienstverlening;R2 verkeer vervoer en waterstaat;R3 economie;R6 Participatie en maatschappelijke ondersteuning;R8 Wonen en ruimte
Doel verbonden partij
Binnen het Gemeenschappelijk Orgaan Arnhem - Nijmegen werken 18 gemeenten samen aan goed wonen, werken en leven in de regio Arnhem-Nijmegen. Vanuit de ambitie 'Gezonde groei' zet de regio Arnhem-Nijmegen in op duurzame en gezonde keuzes voor wonen, werken en mobiliteit, op weg naar een circulaire economie. De regio werkt met Bureau Brussel aan belangenbehartiging, lobby en het binnen halen van Europese subsidies in Brussel.
Deelnemers in samenwerking
Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Montferland, Mook en Middelaar, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen en Zevenaar
Bestuurlijk belang
Burgemeester Marcouch is voorzitter van het bestuurlijk overleg van de regio Arnhem-Nijmegen. Wethouder Van Dellen is voorzitter van het portefeuillehoudersoverleg Economie. De wethouders van der Zee, Bouwkamp en Paping nemen deel aan respectievelijk de portefeuillehoudersoverleggen Mobiliteit, Duurzaamheid en Wonen.
Financieel belang
De gemeente Arnhem draagt naar rato van inwonertal bij aan de exploitatie van de gemeenschappelijke regeling. In de begroting 2019 van het GO is deze bijdrage gesteld op €1,88. Voor 2019 wordt uitgegaan van 157.243 inwoners.
Eigen vermogen
Per 01-01-2019 €
274.000
Per 31-12-2019 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2019 €
31.000
Per 31-12-2019 €
Financieel resultaat
Resultaat 2019 €
Bijdrage Arnhem
Resultaat 2019 €
Ontwikkelingen
In april 2019 zijn de 18 regiogemeenten een proces gestart om de samenwerking in de regio Arnhem-Nijmegen te versterken. Het ingezette proces moet leiden tot een sterkere regio, met één visie, één agenda en één gezicht naar buiten; en een bijpassende nieuwe werkwijze. Versterking van de regionale samenwerking is nodig vanwege een dubbele urgentie: slagkracht organiseren voor de opgaven die op de regio afkomen én het tot stand brengen van een transparante en democratisch gelegitimeerde regionale besluitvorming.
Onze regio groeit door toenemende inwoneraantallen, waarbij tegelijkertijd kwalitatieve welvaartsontwikkeling achterblijft. Er is gezamenlijke inzet nodig om iedereen werk en huisvesting te kunnen bieden en tegelijkertijd de regio bereikbaar te houden; de regio duurzaam, energieneutraal en circulair te maken. De opgaven en ambities voor de regio zijn groot en veelomvattend. Ze vragen een aanpak die boven de lokale gemeenten uitstijgt én een meer integrale en krachtiger besturing. Een samenhangende regionale agenda die we met een grotere overtuigingskracht neerzetten moet ons bovendien in staat stellen om beter samen te werken met Provincie, Rijk en Europa en slimme allianties aan te gaan met partners in de samenleving.
In het versterkingsproces is en wordt toegewerkt naar definitieve voorstellen in april 2020.Risico profiel
Risico's
Middel
Voortgang Beheersstrategie
Niet van toepassing.
ENDVBEND
- Gemeenschappelijke Regelingen Lingezegen
Lingezegen
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma
R5 cultuur, recreatie en sport
Doel verbonden partij
De realisatie en coördinatie van het beheer van Park Lingezegen op basis van het Masterplan, Intergemeentelijke structuurvisie, het Uitvoeringsprogramma en het AB-besluit 2015-004 over de Afronding van de basisuitrusting en de doorontwikkeling (AB, 04 12 2015).
Deelnemers in samenwerking
Provincie Gelderland, Waterschap Rivierenland, gemeenten Lingewaard, Overbetuwe en Arnhem
Bestuurlijk belang
Wethouder R. Paping is lid van het Algemeen bestuur
Financieel belang
De gemeente Arnhem draagt voor 25% bij aan de gemeenschappelijke regeling
Eigen vermogen
Per 01-01-2019 €
12.268.000
Per 31-12-2019 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2019 €
303.000
Per 31-12-2019 €
Financieel resultaat
Resultaat 2019 €
Bijdrage Arnhem
Resultaat 2019 €
Ontwikkelingen
Park Lingezegen, dat wil zeggen de basisuitrusting of ruggengraat van het park (450 ha van de in totaal 1700 ha), is zo goed als gerealiseerd. De realisatiefase van het park is daarmee afgerond (2010-2020). De beheerfase van Park Lingezegen treedt in medio 2020.
In 2019 zijn de laatste projecten afgerond (met een kleine uitloop naar 2020), zoals bijvoorbeeld de spoorbrug. De belangrijkste opgave in 2019 was de definitieve besluitvorming over de laatste grondtransacties. De provincie Gelderland had eerder aangegeven 140 ha grond -deel uitmakend van de zogenaamde basisuitrusting van het park- te willen verkopen. De Parkorganisatie heeft deze 140 ha voor 2,7 mln. overgenomen van de provincie Gelderland en delen daarvan doorverkocht aan de gemeenten Overbetuwe en Lingewaard (voor totaal 1,65 mln.). De opbrengst van deze verkoop is grotendeels gegaan naar het budget voor verdere doorontwikkeling van het park. De grotere eenheden natuur (vlakgroen) en het evenemententerrein in deelgebied De Park (totaal 60 ha) blijven in eigendom van de parkorganisatie. Deze laatste overdracht was geheel in lijn met de eerdere wensen vanuit Arnhem. Voor Arnhem zijn de ontwikkelingen in deelgebied De Park namelijk van groot belang, gelet op de zeer nabije ligging van onder andere de wijk Schuytgraaf.Risico profiel
Risico's
Middel
Voortgang Beheersstrategie
Niet van toepassing.
ENDVBEND
- Gemeenschappelijke Regelingen MGR Sociaal Domein Centraal Gelderland
MGR Sociaal Domein Centraal Gelderland
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma
R4 Educatie; R6 participatie en maatschappelijke ondersteuning
Doel verbonden partij
De Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Regio Centraal Gelderland is opgericht voor de uitvoering van taken op het terrein van het sociaal domein. In 2017 is alleen gebruik gemaakt van de samenwerkingsmodule "Inkoop van specialistische zorg". Dit betreft inkoop (aanbesteding), contractmanagement en -beheer binnen het zorgdomein (Jeugdzorg en WMO). In 2018 zijn hieraan twee modules toegevoegd: Werkgeversservicepunt (samenwerking UWV en regiogemeenten) en Onderwijszaken (grotendeels de voormalige GR Onderwijszaken).
Deelnemers in samenwerking
Gemeenten Arnhem, Doesburg, Duiven, Lingewaard, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Wageningen, Westervoort en Zevenaar (niet alle gemeenten doen aan alle modules mee).
Bestuurlijk belang
Wethouder R. Paping is lid van het bestuur. In de bestuurscommissies zitten wethouders mw. M. Louwers (Werkgeversservicepunt), R. van der Zee (Inkoop zorg) en H. de Vroome (Onderwijszaken).
Financieel belang
Eigen vermogen
Per 01-01-2019 €
Per 31-12-2019 €
656.000
Vreemd vermogen
Per 01-01-2019 €
2.700.000
Per 31-12-2019 €
924.000
Financieel resultaat
Resultaat 2019 €
550.000
Bijdrage Arnhem
Resultaat 2019 €
33.282.000
Ontwikkelingen
In 2019 is de module Werkgeverschap SW toegevoegd. De arbeidsovereenkomsten van medewerkers met een WSW-indicatie zijn per 1-1-2019 bij deze MGR-module ondergebracht. Daardoor is de financiële bijdrage, die eerder via Presikhaaf Bedrijven liep, in de MGR-begroting ingebracht.
De module Inkoop is gestart met de voorbereiding van een nieuwe aanbesteding waardoor medio 2020 nieuwe inkoopvoorwaarden voor zorgaanbieders van kracht zullen zijn.Risico profiel
Risico's
Middel
Voortgang Beheersstrategie
In 2019 is doorgegaan op de ingeslagen weg om de regionale samenwerking binnen de MGR te versterken en conform de afgesproken governance structuur te werken. De gemeente Arnhem is bestuurlijk vertegenwoordigd in alle bestuurscommissie alsmede het DB en AB.
De deelnemende gemeenten hebben de verschillende rollen als eigenaar en opdrachtgever inmiddels eigen gemaakt. In de bestuurscommissies wordt inhoudelijk gesproken en gestuurd op de modules. Hoewel de omgeving waarin de MGR als organisatie werkt dynamisch is vaart de uitvoeringsorganisatie zelf inmiddels een wat rustiger koers. De MGR beschikt over een meerjarig uitvoeringsplan 2020-2023 alsmede jaarlijkse uitvoeringsprogramma's. Over de voortgang daarvan wordt bestuurlijk periodiek gerapporteerd. Daardoor kunnen de bestuurscommissies de uitvoeringsafspraken, die in dienstverleningsovereenkomsten zijn vastgelegd, goed monitoren. De afgesproken werkzaamheden zijn in 2019 binnen de begroting uitgevoerd.ENDVBEND
- Gemeenschappelijke Regelingen Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA)
Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA)
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma
R7 Gezondheid en Milieu; R8 Wonen en ruimte
Doel verbonden partij
Goede en efficiënte vergunningverlening en handhaving op het gebied van milieu, bouwen, natuur en water.
Deelnemers in samenwerking
Gemeenten Arnhem, Doesburg, Duiven, Lingewaard, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Zevenaar en provincie Gelderland.
Bestuurlijk belang
Wethouder Bouwkamp is lid van dagelijks bestuur en algemeen bestuur
Financieel belang
De gemeente Arnhem draagt bij aan de exploitatiebegroting van deze gemeenschappelijke regeling. De jaarlijkse bijdrage afhankelijk van afgesproken werkprogramma. Deze is circa € 5 miljoen.
Eigen vermogen
Per 01-01-2019 €
783.000
Per 31-12-2019 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2019 €
4.883.400
Per 31-12-2019 €
Financieel resultaat
Resultaat 2019 €
Bijdrage Arnhem
Resultaat 2019 €
5.940.180
Ontwikkelingen
Landelijke ontwikkelingen zijn de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging bouwen. De exacte impact daarvan is nog niet in te schatten maar mogelijk heeft dit een groot effect op het takenpakket van de ODRA. ODRA heeft samen met gemeenten in 2019 de invoering van outputsturing per 2020 voorbereid.
Risico profiel
Risico's
Middel
Voortgang Beheersstrategie
Bij de Omgevingsdienst regio Arnhem (ODRA) onderkende risico's voor de gemeente Arnhem worden op de volgende wijzen beheerst. Allereerst is er wekelijks werkoverleg tussen de accounthouders van beide partijen. Relevante ontwikkelingen kunnen daar als eerste gesignaleerd worden. Inmiddels is de ODRA in staat om maandelijks productiecijfers en urenoverzichten op te leveren. Realisatie van producten en uren kan zo getoetst worden aan planning en budget. Zo nodig kan worden bijgestuurd en relevante ontwikkelingen gemeld worden in de financiële cyclus van de gemeente.
De portefeuillehouder heeft zitting in het Dagelijks Bestuur en het Algemeen Bestuur van de ODRA. Meerdere keren per jaar wordt de voortgang van de bedrijfsvoeringsindicatoren en de voortgang van het werkprogramma in de bestuursvergaderingen besproken. De businesscontroller van de gemeente adviseert de portefeuillehouder op deze rapportage en kan risico's vroegtijdig signaleren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan oplopende personeelskosten door schaarste op de arbeidsmarkt of bevindingen van de accountant.
Landelijke ontwikkelingen in wet- en regelgeving kunnen grote invloed hebben op de taakomvang en -inhoud van de omgevingsdienst. De ODRA is samen met de deelnemende gemeenten actief bezig met de invoering van de Omgevingswet en de wet kwaliteitsborging bouwen (Wkb) en rapporteert hier geregeld over. Door actief met aankomende ontwikkelingen bezig te zijn, kan beter geanticipeerd worden op eventuele grote consequenties voor het personeelsbestand van ODRA.
De omvang van het takenpakket van ODRA op het gebied van bouw, vergunningverlening en toezicht is direct afhankelijk van initiatieven van particulieren en bedrijven in de stad. Er kunnen grote verschillen zitten tussen jaren. Om hierop te anticiperen houdt de ODRA een flexibele schil met personeel aan. Met de door ODRA per 2020 in te voeren outputfinanciering en een prognose van de gemeente op de bouwontwikkelingen wordt het beter mogelijk om de kosten voor de gemeente vooraf in te schatten.ENDVBEND
- Gemeenschappelijke Regelingen Regionaal Historisch Centrum gelders Archief
Regionaal Historisch Centrum Gelders Archief
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma
R5 cultuur, recreatie en sport
Doel verbonden partij
Het gezamenlijk vorm en inhoud geven aan het Gelders Archief, een samenwerking van de gemeentelijke archieven van Arnhem, Renkum, Rheden, Rozendaal, Provincie en het Rijksarchief Gelderland. Aanvullend zijn taken afgesproken op het terrein van het beheer, het behoud, de presentatie en informatieverstrekking van de historie van de stad Arnhem en de omgeving daarvan.
Deelnemers in samenwerking
De gemeenten Renkum, Rheden en Rozendaal en het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen. Met ingang van 2020 zal de Provincie Gelderland toetreden tot de Gemeenschappelijke Regeling.
Bestuurlijk belang
Wethouders J. van Dellen en H. de Vroome maken deel uit van het bestuur
Financieel belang
De bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling wordt elk jaar bij de zienswijze vastgesteld. Deze kan de komende jaren veranderen, als de Provincie Gelderland een definitieve keuze maakt om wel/niet toe te treden tot de GR.
Eigen vermogen
Per 01-01-2019 €
200.000
Per 31-12-2019 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2019 €
19.800.000
Per 31-12-2019 €
Financieel resultaat
Resultaat 2019 €
Bijdrage Arnhem
Resultaat 2019 €
1.090.000
Ontwikkelingen
De begroting, jaarplannen en -rekening worden door het Gelders Archief jaarlijks voorgelegd aan de deelnemers van de G.R.. Eventuele exploitatieverliezen worden binnen de exploitatie van het Gelders Archief opgevangen. In uitzonderlijke gevallen kunnen tegenvallers worden omgeslagen ten laste van de deelnemende gemeenten, echter het merendeel van de inkomsten komt van rijkswege, wat de risico's voor de deelnemende gemeenten verkleint. Daarnaast is er sprake van een eigen organisatie en momenteel een solide financiële basis.
Door het Algemeen bestuur is in 2017 aan de begroting van 2018 de verwachting toegevoegd dat de bijdrage van de gemeente Arnhem vanaf het begrotingsjaar 2019 op het begrotingsniveau van 2017 zal komen. In 2019 is deze verwachting ingelost: de bijdrage van de gemeente Arnhem is voor 2019 gesteld op de hoogte van de bijdrage van 2017.
Vanaf 2020 geldt een nieuwe verdeling van de lumpsum komt, waarbij de verdeling op basis van historische kosten wordt losgelaten en overgegaan wordt tot een verdeling op basis van het aantal strekkende meters dat door het GA wordt beheerd voor de partners in de GR. Het voorstel levert een reëlere en eerlijker verdeling van de lumpsum op. Voor Arnhem betekent dit een verlaging van de bijdrage. Voorwaarde was wel dat de Provincie Gelderland vanaf 2020 toetreedt tot de GR. In december 2019 heeft de provincie echter laten weten niet toe te treden tot de GR met ingang van 2020. Binnen het bestuur van het Gelders Archief is besloten de nieuwe verdeling van de lumpsum toch te handhaven voor 2020. Het besluit van de provincie heeft daarom geen gevolgen voor de begroting van Arnhem.
In 2020 worden gesprekken gevoerd met de Provincie Gelderland over een eventuele toetreding vanaf 2021.Het project e-depot bevindt zich in de onderzoeksfase.
Risico profiel
Risico's
Middel
Voortgang Beheersstrategie
Niet van toepassing.
ENDVBEND
- Gemeenschappelijke Regelingen Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden
Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma
R1 Veiligheid; R6 participatie en maatschappelijke ondersteuning; R7 Gezondheid en milieu
Doel verbonden partij
In deze regeling participeren (inclusief Arnhem) 15 gemeenten. Het betreft hier een wettelijk aangewezen organisatie met taken op het terrein van de brandweer (hulpverlening), volksgezondheid en rampenbestrijding. Veiligheid en gezondheid zijn in de regio de kerntaken.
Deelnemers in samenwerking
15 gemeenten (inclusief Arnhem) participeren in de gemeenschappelijke regeling.
Bestuurlijk belang
Burgemeester A. Marcouch en wethouder R. van der Zee maken deel uit van het (dagelijks) bestuur.
Financieel belang
Het aandeel van Arnhem in VGGM in 2019 is 27% (15.178k van 56.422k).
Eigen vermogen
Per 01-01-2019 €
73.680.000
Per 31-12-2019 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2019 €
36.383.000
Per 31-12-2019 €
Financieel resultaat
Resultaat 2019 €
Bijdrage Arnhem
Resultaat 2019 €
15.178.630
Ontwikkelingen
Volksgezondheid
In 2019 is verder gewerkt aan de doorontwikkeling van de Jeugdgezondheidszorg (JGZ). De inhoudelijke opgave vloeit voort uit de transitie-opdracht in het Sociaal Domein. Dat vraagt om het herdefiniëren van professionele werkwijzen. Ook is geïnvesteerd in het verbeteren van de zorg tijdens de eerste 1000 dagen van een kind: in 2019 is gestart met de implementatie van het landelijke actieprogramma Kansrijke Start (samenwerking tussen wijkteams, geboortezorg en JGZ), het programma 'Nu Niet Zwanger' is van start gegaan in Arnhem en de voorbereidingen zijn getroffen om het programma uit te rollen in andere regiogemeenten in 2020.
Per 1 januari 2019 zijn de gemeenten verantwoordelijk voor de uitvoering van het Rijksvaccinatieprogramma (RVP). De VGGM voert deze taak uit. De rijksmiddelen zijn overgeheveld naar het gemeentefonds en worden tot 1 januari 2021 één op één doorbetaald naar VGGM. Per die datum zullen hiervoor nieuwe financiële afspraken gaan gelden.
Overige ontwikkelingen zijn: het versterken van de pijler toezicht binnen de GGD, verbeteren van de zorg voor personen met verward gedrag en de voorbereidingen van de Wet Verplichte GGZ die per 1 januari 2020 is ingegaan.Brandweer / Crisisbeheersing
2019 is het jaar geweest waarin de actualisatie van diverse planvormen heeft plaatsgevonden (risicoprofiel / capaciteitenanalyse / regionaal crisisplan). Er is ook een brandweerbeleidsplan opgesteld. In dit plan zijn risico's benoemd met betrekking tot de beschikbaarheid van brandweerpersoneel in de nabije toekomst.
In het kader van Bevolkingszorg is toegewerkt naar een professionaliseringsslag en een betere borging van beschikbaarheid regionale sleutelfunctionarissen. Per 1-1-2020 is de geactualiseerde organisatie operationeel.
Voor het overige: sinds jaar en dag is het thema brandweer / crisisbeheersing beleidsarm aangevlogen. Er zijn geen nadere grote ontwikkelingen te verwachten.Risico profiel
Risico's
Middel
Voortgang Beheersstrategie
Niet van toepassing.
ENDVBEND
- Gemeenschappelijke Regelingen Werkvoorziening Midden-Gelderland (Presikhaaf Bedrijven)
Werkvoorziening Midden-Gelderland (Presikhaaf Bedrijven)
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma
R6 Participatie en maatschappelijke ondersteuning
Doel verbonden partij
De gemeenschappelijke regeling Presikhaaf Bedrijven (GR PHB) was in het leven geroepen voor het uitvoeren van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW). De kernactiviteit was het bieden van werk onder aangepaste omstandigheden aan inwoners die (nog) niet kunnen (re-) integreren in een reguliere baan. Nadat in 2018 Scalabor is gestart als arbeidsontwikkelbedrijf zijn de bedrijfsactiviteiten van GR PHB overgegaan naar Scalabor. Het materiele werkgeverschap van SW-medewerkers is losgekoppeld van het formele werkgeverschap en het materiele werkgeverschap is in 2018 overgegaan naar Scalabor. Per 1-1-2019 is het formele werkgeverschap van SW-medewerkers overgedragen aan MGR-module WGSW. Daarmee is de liquidatie van de GR PHB in gang gezet.
Deelnemers in samenwerking
Gemeenten Arnhem, Doesburg, Duiven, Lingewaard, Overbetuwe, Rheden, Rijnwaarden, Rozendaal, Westervoort en Zevenaar.
Bestuurlijk belang
Het raadslid M. Coenders en wethouders mw. M. Louwers, R. Paping en R. van der Zee in het Algemeen Bestuur (AB) en de wethouders mw. M. Louwers en R. Paping in het Dagelijks Bestuur (DB).
Financieel belang
Circa 52%
Eigen vermogen
Per 01-01-2019 €
683.000
Per 31-12-2019 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2019 €
8.381.000
Per 31-12-2019 €
Financieel resultaat
Resultaat 2019 €
Bijdrage Arnhem
Resultaat 2019 €
Ontwikkelingen
In 2019 heeft GR PHB zich gericht op een aantal nog lopende dossiers die nog moeten worden afgerond alvorens liquidatie kan plaatsvinden. Het betreft onder andere de liquidatie van enkele aan de GR PHB verbonden stichtingen en een vordering van betaalde transitievergoedingen. Afwikkeling van deze dossiers is in 2020 voorzien.
Risico profiel
Risico's
Laag
Voortgang Beheersstrategie
Niet van toepassing.
ENDVBEND